Enligt Trafikskyddets förhandsuppskattning omkom 185 personer i trafiken i Finland under 2022. I och med att det rör sig om en förhandsuppskattning förväntas antalet öka något ännu. Jämfört med 2021…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “Trafiken i Finland var säkrare 2022 – men ännu är vi långt efter Sverige och Norge”
Ted Bergman skrev
Ser man till Sverige så har de ex. fartkameror placerade en god bit före det farliga stället (ex. korsning). Före kameran har man varning för kameran. På detta sätt säkerställer man bilisterna saktar in till kameran och efter kameran har de inte blicken på hastighetsmätaren och kameran utan på trafiken.
I Finland placerar man varningskyltarna så att de inte är före kamerorna. Kameran placeras mitt i korsningen så att förarens koncentration i den riskfyllda situationen förvärras genom att blicken är på kameran och på hastighetsmätaren istället för på ex. skyddsvägen.
Finland har alltså inte ännu insett att vägarna skall planeras med naturligt betende som beaktas. Man tror ännu på en skrämseltaktik och begränsningar. Med denna attityd kommer man inte uppnå motsvarande trafiksäkerhet.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Ser man till Sverige så har de ex. fartkameror placerade en god bit före det farliga stället (ex. korsning). Före kameran har man varning för kameran. På detta sätt säkerställer man bilisterna saktar in till kameran och efter kameran har de inte blicken på hastighetsmätaren och kameran utan på trafiken.
I Finland placerar man varningskyltarna så att de inte är före kamerorna. Kameran placeras mitt i korsningen så att förarens koncentration i den riskfyllda situationen förvärras genom att blicken är på kameran och på hastighetsmätaren istället för på ex. skyddsvägen.
Finland har alltså inte ännu insett att vägarna skall planeras med naturligt betende som beaktas. Man tror ännu på en skrämseltaktik och begränsningar. Med denna attityd kommer man inte uppnå motsvarande trafiksäkerhet.