Trafikledsverket ser fördelar med snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo – projektet bör ändå genomföras stegvis
Trafikledsverket har blivit klara med sin projektutvärdering för en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo.
Målet med den snabba förbindelsen är både att förkorta restiden mellan de två storstäderna, och att utvidga städernas nuvarande pendlings- och arbetsmarknadsområden. Dessutom skulle projektet möjliggöra en utvidgning av närtågstrafiken i både Helsingforsregionen och längs sträckan mellan Salo och Åbo.
Trafikledsverkets utvärdering jämför tre olika projekt med ett jämförelsealternativ. Jämförelsealternativet består av tre delar: underhållande åtgärder för den nuvarande kustbanan (59 miljoner euro), Esbo stadsbana mellan Alberga och Köklax (275 miljoner euro) och ändringsarbeten på Åbo bangård och dubbelspåret Kuppis-Åbo (60 miljoner euro).
Inget av de tre granskade alternativen uppfyllde den så kallade samhällsekonomiska lönsamhetsgränsen, som ligger vid 1,0. Eftersom kostnaderna för projektet som helhet är stora anser Trafikledsverket därmed att det är motiverat att genomföra de olika delarna i lönsamhetsordning.
Tre granskade alternativ
I den projektutvärdering som Trafikledsverket gjort har två olika projekt för kustbanan granskats.
Det första av dem, Ve R1, skulle förutom små uträtningar och påskyndningar även innebära dubbelspår på sträckan Salo-Hajala. Kostnaderna för detta alternativ beräknas vara 94 miljoner euro. Alternativet skulle leda till att fjärrtågen bättre kan hålla sin tidtabell och restiden mellan Helsingfors och Åbo skulle förkortas med 5-7 minuter.
Efter Esbo stadsbana och avsnittet Kuppis-Åbo är detta alternativ enligt Trafikledsverket den näst lönsammaste delen att genomföra. Alternativets kostnadsnyttoförhållande var 0,70.
Det andra alternativet för kustbanan, alternativ Ve R2A, skulle i sin tur innebära att kustbanan helt och hållet förses med dubbla spår, vilket beräknas kosta 2,2 miljarder euro. Åtgärderna skulle öka utbudet av fjärrtåg och förkorta restiden med 10-12 minuter.
Enligt Trafikledsverket är alternativet ändå överdimensionerat i förhållande till passagerarantalet och till den övriga nyttan. Alternativets kostnadsnyttoförhållande beräknas vara endast 0,04.
Det tredje alternativet som granskats gäller för förbindelsen mellan Helsingfors och Åbo. I alternativet Ve ESTU, ingår en ny direktbana mellan Esbo och Salo samt en tvåspårig sträcka mellan Salo och Åbo. Dessa nybyggen beräknas kosta 3,4 miljarder euro.
Den nya direktbanan skulle utöka tågutbudet avsevärt och förkorta restiderna med 30-33 minuter. Dessutom skulle alternativet möjliggöra närtågstrafik mellan Helsingfors och Lojo samt Salo och Åbo. Trafikledsverket ser speciellt fördelar med detta alternativ för dem som använder närtågen i Helsingfors.
Alternativets kostnadsnyttoförhållande beräknas i nuläget vara 0,44.
Många fördelar med snabb förbindelse
Utöver restider har Trafikledsverket i sin bedömning även fokuserat på projektets övriga konsekvenser.
Trafikledsverket konstaterar att trafikutsläppen för alla de granskade alternativen är positiva, men mycket små.
En snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo skulle också ha en positiv påverkan på Finlands internationella konkurrenskraft och näringslivets dragningskraft.
Mest nytta skulle fastighetsmarknaden i Esbo, Lojo och Vichtis, pendeltrafiken i Helsingfors, Esbo och Vanda, företagen i Åbo, Salo och S:t Karins samt den regionala ekonomin i Nyland ha av projektet.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.