Förflytta dig till innehållet

Troligtvis mänskligt misstag bakom oljeläckaget i Hangö: ”Verkar som en lucka blivit öppen”

Arkiv/Kristoffer Nöjd
Lyckad operation. Oljeläckaget i Västra hamnen i Hangö sysselsatte räddningsverket och hamnen ännu på fredagen. Men skadorna kunde minimeras tack vare inövade rutiner.
Både myndigheterna och hamnbolaget är nöjda med hur oljebekämpningen fungerade efter olyckan i Hangö som troligtvis berodde på ett mänskligt misstag.

På onsdagseftermiddagen läckte flera hundra liter tung brännolja ut i hamnen i Hangö i samband med en bunkring av bränsle mellan två fartyg. Enligt räddningsverket handlar det troligtvis om ett mänskligt misstag ombord det estniskflaggade bunkringsfartyget Skorpion, byggt 1970.

– I samband med bunkrandet har det gjorts en intern tanköverflyttning och det verkar som att en lucka blivit öppen som orsakat läckaget. Men detta är ännu inte bekräftat, säger jourhavande brandmästare Juha Virolainen .

Västra hamnen i Hangö.Kristoffer Nöjd
Västra hamnen i Hangö.

Läckageområdet har avgränsats och det finns ingen risk för att oljan sprids. Bekämpningsarbetet är på målrakan.

– Skadorna är minimala. Samarbetet med hamnen har fungerat utmärkt. Det tack vare att vi har övat tätt med hamnen under sommaren. Det vi har planerat och övat har burit frukt. Det finns alltid en risk med dessa olyckor men nu agerade man snabbt och korrekt. Det är ett bra exempel på att det lönar sig för myndigheterna och privata aktörer att öva ihop. Vi är mycket nöjda, säger Virolainen.

”Råkade ske på vårt område”

Hangö Hamns vd Anders Ahlvik säger att man också håller på och städar upp det sista efter oljeolyckan.

– Det handlar om att rengöra kajkonstruktionerna och kajkanterna, säger Ahlvik.

Också han säger att samarbetet med myndigheterna fungerade bra.

– Det praktiska arbetet har skötts av ansvariga myndigheter. Olyckan råkade ske och smutsade ner på vårt område.

Vanligt att bunkra via fartyg

Enligt Ahlvik är hamnens beredskap för oljeolyckor bra.

– Vi har övat dessa situationer många gånger och har en ständig beredskap i hamnen och på myndighetssidan för olyckor av det här slaget. Vi har egen utrustning i alla delar av hamnen och myndigheterna har ytterligare utrustning, såsom i alla hamnar i landet.

Att bunkra bränsle från ett tankfartyg vilket man gjorde i Hangö när olyckan inträffade är ingen ovanlighet, snarare tvärtom.

– Det är ett mycket vanligt sätt att bunkra. Bunkerfartyget har varit i flera hamnar och ligger nu hos oss. Till exempel LNG bunkras nästan enbart från bunkerfartyg. Man kan också bunkra via tankbil från land men det beror på rederiet.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit