Två timmar från Pargas till Åbo – så länge tar det om Rävsundsbron är ur bruk

Under torsdagen testade NTM-centralen och myndigheterna en alternativ rutt mellan Lillmälö färjfäste i Pargas och Airismaa färjläge i Hämmärönsalmi i Rimito.
Broarna är den enda fasta förbindelsen från Pargas vidare mot fastlandet, vilket betyder att det ska finnas en beredskapsplan också för scenarier där broarna av någon orsak inte kan användas. Med tanke på Rävsundsbrons skick har en uppdatering av planen aktualiserats.
Sjöresan mellan Lillmälö och Airismaa tar omkring 40–50 minuter per riktning. Från Airismaa till Åbo är avståndet cirka 42 kilometer längs en delvis smal och krokig väg, åtminstone tills man passerat Röölä på vägen in mot Rimito och Nådendal.
Det betyder att resan från Pargas centrum in till Åbo centrum, som i dagens läge tar mellan 30 och 40 minuter beroende på trafiken, skulle bli ungefär två timmar lång. Det kan jämföras med att ta sig från Korpo in till Åbo.
Rutten testades med Falco
Färjpasset Lillmälö–Airismaa testades med reservfärjan Falco som har kapacitet för 54 personbilar. Resan tar mellan 40 och 50 minuter, beroende på väderförhållanden och lasten.
På kartan nedanför kan du kolla hur just den här alternativa rutten kan tänkas se ut.
Vägingenjör Tapani Jaakkola på NTM-centralen i Egentliga Finland påpekar att beredskapsplanens innehåll inte är offentligt och att torsdagens övning genomfördes som ett myndighetsuppdrag.
– På ett allmänt plan gick övningen bra, vi kom åt att testa det vi skulle och fick svar på våra frågeställningar. Den här rutten vi nu testade är ett av alternativen, men för beredskapsplanen arbetar vi med olika alternativ. Vi söker den mest effektiva rutten för att transportera invånare, tillgodose näringslivets behov och myndigheternas behov, säger Jaakkola.
Inte offentlig
Det faktum att beredskapsplanen utarbetas för myndighetsbruk betyder också att dess närmare innehåll är inte offentligt. Beredskapsplanen har utarbetats för Rävsundsbron, men den fungerar också som beredskapsplan för övriga broar längs Skärgårdsvägen.
En reservruttsplan behövs även efter att Rävsunds- och Hessundsbroarna förnyats, eftersom broarna längs Skärgårdsvägen fortfarande är den enda fasta förbindelsen från skärgården till fastlandet.
Man bollar med flera alternativ
Jaakkola säger att man har flera alternativa rutter i bakfickan. Det som först och främst skiljer dem åt är hur snabbt de går att förverkliga.
– Det hela hänger inte på en enda tråd, utan alternativen är många.
Hoppas rutten aldrig behövs
Att just den här rutten skulle vara en av de snabbaste att ta i bruk råder det knappast något tvivel om. Infrastrukturen existerar redan och reservfärjan Falco kan hoppa in på kort varsel.
Hur ofta uppdateras den här typen av beredskapsplaner?
– Det finns ingen specifik tidsram för uppdateringarna i sig, den uppdatering vi nu jobbar med är helt och hållet behovsstyrd. Det handlar om att förbereda sig för alla tänkbara scenarier och vi hoppas förstås att man aldrig behöver använda sig av de här planerna.
Arbetet med den uppdaterade beredskapsplanen är inne på målrakan, men med hänvisning till sekretessen kan Jaakkola inte gå in på detaljer kring när den nya planen är klar.
– Visst förstår jag att det här intresserar, men tyvärr kan jag inte gå in på detaljer.
Gick att följa på nätet
Torsdagens övning gick i alla fall att följa med till exempel via Marinetraffic.com, eftersom Falcos AIS-sändare var i bruk under övningen. Falco lade ut från Lillmälö några minuter innan nio och var framme i Hämmärönsalmi klockan 9.56. Orsaken till att överfarten tog så pass länge hänger ihop med att man väntade in Viking Lines M/S Amorella innan Falco korsade faret över Erstan.
Efter att man tagit i land på Airismaa, gick färden mot Nådendal, där man gjorde en vända utanför raffinaderiet för att sedan återvända till Lillmälö igen under eftermiddagen.
Skall Satmarksbron klara denna trafik. Den är väl äldst och inte reparerad om jag har rätt information.