Undersökning: Coronan ökade behovet av stöd inom grundutbildningen

Effekterna av coronaepidemin har varit synliga i skolorna och inom småbarnspedagogiken i form av ett ökat stödbehov hos barn, unga och familjer.
Det framkommer i en enkätundersökning som utförts av regionförvaltningsverket och Undervisnings- och kulturministeriet.
Enkäten riktades till anordnare av grundläggande utbildning och småbarnspedagogik.
Resultatet visar att sammanlagt 85 procent av respondenterna bedömer att elevernas behov av stöd på allmän nivå var antingen större eller betydligt större än vanligt. Över 80 procent bedömer att också behovet av inlärningsstöd har ökat.
Välbefinnande och ork
Enligt regionförvaltningsverket visar de öppna svaren att utbildningsanordnarna oroar sig över elevernas välbefinnande och ork. 85 procent av respondenterna anser att behovet av elevvårdsstöd var åtminstone större än normalt.
Respondenterna bedömer att försämringen av elevernas och familjernas välbefinnande ligger bakom de ökade inlärningssvårigheterna.
Svaren från både den grundläggande utbildningen och småbarnspedagogiken skvallrar om en oro för coronaepidemins eventuella långvariga effekter på barns och ungas framtid, skriver regionförvaltningsverket.
Mer resurser behövs
Den grundläggande utbildningen behöver bland annat mer resurser för elevvård, stöd för inlärning och för personalens välbefinnande. Inom småbarnspedagogiken betonas bristen på utbildad personal och behovet av stöd för familjerna.
Svaren samlades in mellan den 2 och 9 juni och gäller verksamhetsåret 2020–2021. Regionförvaltningsverket och ministeriet har gjort liknande enkätundersökningar sedan våren 2020.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.