Förflytta dig till innehållet

Uppdragens antal har skjutit i höjden – nu är de redan lika många som under hela sommaren 2019

Tre sjöräddare på båtdäck

Silja Hongisto, Sari Kivelä och Aleksi Mehtonen har här återvänt från en dag på havet. Foto: Stefan Holmström


Aura å, kajen vid Forum Marinum. Sjöräddningsbåten ABSO lägger till efter en dag till sjöss.
– Visst är jag lite trött, medger Aleksi Mehtonen, Kotkabo men aktiv som sjöräddare i Skärgårdshavet.
Mehtonen är en av flera sjöräddare som åker långa vägar för att göra en frivillig insats, säger Heikki Laurila, ordförande för Åbo sjöräddningsförening.
– Vårt primära uppdrag är att rädda liv men det är klart att möjligheten att få göra det i världens vackraste skärgård också utgör en dragningskraft.
De frivilligas insatser har varit särskilt viktiga under årets livliga båtsäsong, säger Laurila.
– Under hela fjolårssäsongen hade vi 134. I år (på tisdag) är vi redan uppe i 137.
Antalet kan också jämföras med totalantalet uppdrag år 2018, 114 stycken, varav 56 egentliga sjöräddningsuppdrag.
Skolstarten brukar innebära minskad båttrafik, men hösten är ändå lång, säger sjöräddaren Petteri Myllynen.
– Kvällarna blir snabbt mörkare, så det gäller att veta hur man navigerar, säger Myllynen, också han Kotkabo.

Mycket har hänt på tio år

Föreningen har cirka 2 500 medlemmar. Av dem är ungefär hundra aktiva på något vis i verksamheten.
Man behöver inte vara sjöräddare för att vara med, säger Laurila, utan det behövs också de som kan hjälpa med exempelvis fastighetsskötsel och kontorsjobb.
Laurila kom själv med i verksamheten då han studerade båtbygge vid yrkesläroverket Turun Ammattiopistosäätiö.
– Det var ett kostnadseffektivt sätt för en lantis som mig att komma ut på sjön, skämtar Laurila, ursprungligen från Heinola.
Mycket har förändrats inom sjöräddningen under det senaste årtiondet, säger Laurila. Förr åkte man ut och bodde på båtarna, nu handlar det mer om snabbutryckande enheter.
– Sjöräddarna har alltid varit stenhårda proffs men det sätt vi nu utgör ett komplement till myndigheters verksamhet är annorlunda än förr.
Laurila nämner särskilt Caritas-samarbetet med Röda Korset. Då en räddningshelikopter kan vara ute på annat uppdrag kan det vara avgörande att sjöräddare kan stå för det akuta omhändertagandet. Sjöräddningen kan bidra också på många andra sätt.
– Om vi exempelvis transporterar någon som behöver vård från Houtskär till sjukhus i Åbo behöver inte en ambulans rulla flera timmar på vägen.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit