Förflytta dig till innehållet

Utsläppsminskning inom sjöfart skapar ny industritillväxt

Pixabay
Arkiv/Jan-Ole Edberg

Viking Grace är ett av många nya fartyg som drivs med flytande naturgas. ÅU-foto


– Trots att sjöfarten globalt enbart står för cirka tre procent av utsläppen av växthusgaser är rederier världen över intresserade av att arbeta för att minska utsläppen. Det skapar goda möjligheter för nya produkter och fler arbetstillfällen inom den sjöfartsteknologiska industrin i Finland.

Det säger Roger Holm som är direktör för affärsområdet Marine Solutions vid Wärtsilä. Holm medverkade på tisdagen i en paneldiskussion vid evenemanget Suomiareena (Finlandsarenan) i Björneborg. Temat för diskussionen var hur man i Finland kan utveckla det sjöfartsteknologiska klustret.
Att sjöfarten övergår till fartyg som använder naturgas som drivmedel i stället för diesel är ett sätt att minska utsläppen.
– Ett annat bra sätt är att gå in för ett ekosystemtänk inom sjöfarten, säger Holm.
Det innebär att man med digitala system kopplar ihop fartyg med varandra och med de hamnar de seglar mellan.
– Det gör navigeringen effektivare och effektiverar därför också användning av motorerna ombord, säger Holm.

Direktör Roger Holm vid Wärtsilä Marine Solutions samarbetar gärna med andra företag inom sjöfarten för att skapa en framgångsrik sjöfartsteknologisk industri i Finland. Foto: Ari Sundberg/SPT

Kunskap för att skapa sjöfartsekosystem finns

Naturgasdrivna fartyg har man inom finländsk sjöfartsteknologisk industri redan erfarenhet av att bygga och kunnande för att skapa sjöfartsekosystem finns.
-Vi har byggt världens första bilfärja som drivs med LNG, och vi har som första land i världen skapat ett system där ett fartyg automatiskt anlöper hamnen, säger Holm.
Tekniken och kunnandet finns alltså. Nu gäller det för politikerna att skapa de regelverk som behövs för att alla nya tekniska lösningar ska kunna tas i användning säger Holm.
– Här finns en enorm affärsmöjlighet för Finland som kan sätta oss på utvecklingens framkant. Kunder kommer till oss redan nu och säger att de vill ha tillgång till teknik som minskar utsläpp, säger Holm.

”Kompetensen extremt hög i Finland”

Han säger att inte minst rederier som bedriver kryssningsverksamhet vill ha ekologiska lösningar för sina fartyg.
– För dem är det en direkt konkurrensfördel.
Holm säger att kompetensen att utveckla nya lösningar för den marina sektorn är extremt hög i Finland.
– Vi kan produkterna, vi kan hamnar, vi kan sjöfart och vi vet hur man sammanlänkar dessa, säger Holm.
Nyckeln till en framgångsrik marin sektor är samarbete, säger Holm.
– Alla företag inom den marina sektorn har gemensamma mål. Om vi lyckas förändra sjötransporterna kan vi bli föregångare och det är till fördel för oss alla, säger Holm som därför tror att företag inte i första hand drar sig från att samarbeta.
– Om alla samarbetar – hamnar, rederier och industri, då kan vi förbättra hela den marina sektorns möjligheter globalt.
Holm säger att Finland har ett bra utgångsläge men att vi nu måste vi springa tillsammans och springa hårt.
– De andra länderna väntar inte. Vill man vinna loppet gäller det att starta nu, säger Holm.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit