Förflytta dig till innehållet

Välfärdsområdet skickade fem fakturor på en gång – Ekenäsanhörig: ”Får hoppas att man har pengarna kvar”

Kristoffer Nöjd
Man framför höghus.
Jan Holmberg har hand om sin mammas vårdavgifter. Senast fick han fem räkningar på en gång.

Ekenäsbon Jan Holmberg sköter räkningarna för sin mor som bor på vårdhemmet Hagahemmet i Ekenäs. Han har nyligen fått hennes vårdavgifter från mars till juli, det vill säga för fem månader, som ska betalas den 23 oktober. Och han är inte ensam om det.

– Mer eller mindre alla i samma situation som jag har råkat ut för det.

Den senaste faktureringen i Holmbergs fall var för januari och februari. Då fick Holmberg information om att det finns problem hos Sarastia som sköter faktureringen. Han har en viss förståelse för att det funnits problem i början.

– Det är fråga om nya områden och nya system. Tidigare kom vårdavgiften och boendet på samma faktura. Nu måste man uppenbarligen hålla det isär. Sedan har ju Sarastia inte världens bästa rykte efter problemen med löneutbetalningarna i Helsingfors. Så det var lite röd flagg när man hörde att de har hand om faktureringen, säger Holmberg.

Augustiräkningen saknas

Vård- och boendeavgifterna bestäms enligt klienternas inkomster, inom äldrevården i praktiken 87 procent av deras pension. Avgifterna kan med andra ord variera stort beroende på hur stor pension man har tjänat in under sin arbetsföra ålder. När räkningar klumpas ihop handlar det i värsta fall om flera tusentals euro.

– Om avgifterna samlas på hög kan det bli ett ansenligt belopp, speciellt om du har jobbat och har en pension från det. Då kan det bli besvärligt om man har hunnit använda pengarna på annat. Förlängda betalningstider eller andra betalningsarrangemang kanske inte hjälper om du eller din anhöriga inte har de pengarna, säger Holmberg.

Holmberg konstaterar att alla inte har lika bra grepp om sin ekonomi och att alla inte har anhöriga som håller koll. Han har själv jobbat på bank och ser på saken ur en lite annan synvinkel.

– Man borde ju i princip ha pengarna kvar oberoende. Men om man inte själv är uppmärksam på att vårdavgiften inte kommit på fem till sex månader eller om den anhöriga som sköter ens ekonomi inte har koll på det kan det bli svårt. Då får man hoppas att pengarna finns kvar och att man inte använt dem till annat. Inom äldrevården kan det ju till och med hända att klienten har gått bort under tiden och att dödsboet får fakturor för fem till sex månader att reda upp i bouppteckningen.

Holmberg har inte sett av fakturorna för augusti och september ännu.

– Det ska bli intressant att se när de kommer. Augustihyran borde väl ha kommit den 23 september. Men det har den inte. Man får hoppas att de får ordning på systemen och att det går väl för alla.

Startproblem

På Västra Nylands välfärdsområde bekräftar ekonomidirektör Ville Rajahalme att det har varit fördröjningar i faktureringen på Raseborgsområdet under det gångna året, i synnerhet på grund av utmaningar med systemen i början av välfärdsområdets verksamhet.

Det har också förekommit fördröjningar i faktureringens grundprocesser i det inledande skedet som har förhalat leveranserna av fakturorna till kunderna. Efter att problemen har åtgärdats har de saknade fakturorna skickats på en gång.

Enligt Rajahalme har läget normaliserats nu och i fortsättningen kommer fakturorna månatligen enligt normala leveranstider.

För att underlätta situationen för kunderna har räkningarna en förlängd 60 dagars betalningstid. Kunderna har också möjlighet att komma överens om betalningsarrangemang om betalningstiden på 60 dagar inte är tillräcklig.

Man kan flytta betalningsdagen genom att vara i kontakt med Sarastias kundtjänst genom att ringa 020 6399 400 (vardagar klockan 8–16) eller göra det elektroniskt på adressen https://asiakaspalvelu.sarastia.fi/#asioi-verkossa (på finska). Också i andra frågor som har med faktureringen att göra ska man vara i kontakt med Sarastias kundtjänst.

Om man vill ha mer information om innehållet i fakturorna kan man höra av sig till välfärdsområdets kundtjänst på numret 029 151 2000 (vardagar klockan 8–16). Därifrån slussas man till rätt plats.

Välfärdsområdets kundtjänst kan också hjälpa om Sarastias servicekanaler känns besvärliga.

Dela artikeln

4 kommentarer: “Välfärdsområdet skickade fem fakturor på en gång – Ekenäsanhörig: ”Får hoppas att man har pengarna kvar”

  1. Matts Malmberg skrev

    Hela den här välfärsmodellen borde skrotas omedelbart! Dom har inte ens urin påsar vid kateter beroende mera på hälsocentralerna?

  2. Bodil Söderblom skrev

    VÄLFÄRD enligt SAOL: väl, lycka, välgång; ekonomisk och social trygghet i ett samhälle, m.m.
    Hm …

  3. Yvonne Lönnström skrev

    Har samma erfarenhet gällande svenskan. Inte ens ”telefonsvararen” kan ge upplysning/info på svenska. Har nog gett feedback!

  4. Birgitta Andersson skrev

    Det är inte bara Västra Nylands välfärdsområde som har ”problem” med faktureringen! Egentliga Finlands välfärdsområde har också skickat flera fakturor som alla skall betalas samma månad. Och ringer man till kundbetjäningen så kan dom inte svenska!

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit