Förflytta dig till innehållet

Västra Nylands välfärdsområde har förhandlat fram servicestrategi – ser ljusare ut för små vårdcentraler

Arkiv/Kristoffer Nöjd
Den framtidsvision där bland andra hälsocentralen i Hangö var hotad har strukits ur servicestrategin.

På måndagen publicerades servicestrategin för välfärdsområdet. Den är resultatet av de politiska förhandlingar som pågått under de senaste veckorna. Alla politiska grupper har godkänt förhandlingsresultatet.

SFP:s riksdagsledamot och välfärdsområdesstyrelsemedlem Henrik Wickström är glad för att de framtidsvisioner som fanns med i tjänsteinnehavarnas förslag har strukits.

I den mest radikala versionen var planen att ha enbart vårdcentraler i de största städerna och inte till exempel i Hangö, Sjundeå och Ingå.

– Det är bra att det sunda förnuftet segrade. Dessa visioner har skapat onödig oro bland invånarna. Servicenätverket som helhet ska nu diskuteras noggrannare nästa år. För mig är det viktigt att vi kan bevara en bra nivå av närservice. Att koncentrera all service till några serviceställen är inte lösningen, säger Wickström.

Nu kommer servicestrategin fungera som grund för kommande budgetförhandlingar.

Orolig inför budgetförhandlingarna

Wickström säger att servicestrategin innehåller få konkreta beslut. Enligt honom är det förståeligt men samtidigt är han orolig för höstens budgetförhandlingar.

Välfärdsområdet måste anpassa sin ekonomi och de första tankarna angående servicenätverkets framtid presenteras redan vid budgetbehandlingen i höst, trots att en noggrannare analys görs nästa år.

Wickström hoppas att politikerna nu inte gör kortsiktiga beslut.

– Mycket av de ekonomiska kalkylerna baserar sig på antaganden i själva servicestrategin. Vi måste lyckas reformera tjänsterna så att vi kan behålla dem. Vi behöver mer digitala och mobila tjänster. De mobila tjänsterna är ett bra alternativ också på landsbygden och skärgården. Jag ser att vi har utmanande budgetförhandlingar på kommande, säger Wickström.

De digitala tjänsterna ska utökas i alla serviceområden, men Wickström är ändå fundersam till ökningen av digitala tjänster bland äldre.

– Vi kan inte ersätta allt med digitala verktyg. Det är viktigt att motarbeta ensamheten bland äldre. Där är samarbetet mellan välfärdsområdet och kommunerna viktigt, säger Wickström.

Bort med känslan av toppstyrning

Wickström är glad för goda formuleringar när det gäller satsningar på mentalvårdstjänster och primärhälsovård. Wickström är också glad då den svenska servicen nu ska beaktas i all service. Även seniorrådgivningarna finns med i servicestrategin.

Han vill även lyfta fram personalens betydelse.

– Utan personal har vi ingen service. Vi måste få bort känslan om toppstyrning i vårt välfärdsområde, säger Wickström.

Flytta tyngdpunkt

Servicestrategin konkretiserar välfärdsområdets strategi som godkändes förra hösten. Servicestrategin är en långsiktig plan för hur man ska förstärka tjänsternas grundnivå, öka valmöjligheterna och förbättra kontinuiteten i tjänsterna.

– Den stora frågan är hur man kan flytta tyngdpunkten från tunga och reparerande tjänster till förebyggande service, stöd i ett tidigt skede och tjänster på basnivå, säger Mervi Katainen (Saml.) som har varit ordförande för välfärdsområdets fullmäktiges förhandlingskommitté.

Servicestrategin ska nu behandlas av välfärdsområdesstyrelsen varefter den ska godkännas i fullmäktige i slutet av oktober.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit