”Vi vill vara ett lokalt rederi” – Finnlines anställer 200 personer till sina nybyggen som seglar under finsk flagg
I höst börjar Finnlines nybyggen Finncanopus och Finnsirus trafikera Nådendal-Långnäs-Kapellskär. Nu meddelar rederiet att man inleder rekryteringen av besättning, totalt anställer man cirka 200 personer på heltid.
Hälften behövs på däck och i maskin, hälften på ekonomisidan, det vill säga i arbeten som har med passagerarservicen att göra, så som till exempel restaurangpersonal. Fartygen kommer också att behöva ett stort antal säsongsanställda för sommarmånaderna.
Rederierna har ett par tunga coronaår bakom sig. Både Tallink Silja och Viking Line var tvungna att ta till permitteringar och uppsägningar för att få ekonomin att gå ihop. Under coronatiden bytte många bransch och hittade nya jobb på land, andra utbildade sig till helt andra yrken.
När trafiken sedan kom igång igen rådde det därför brist på arbetskraft. Nu ser det bättre ut, även om läget på arbetsmarknaden fortfarande är utmanande.
För att försäkra sig om att få tillräckligt många sökande ledigförklarar vi de nya jobben redan nu, drygt ett halvt år före trafikstarten, säger Finnlines vice vd Thomas Doepel.
– Det är konkurrens om kunnig arbetskraft och därför vill vi vara i ute i god tid. I normala fall skulle det vara ännu svårare att hitta personal men nu rör det på sig på arbetsmarknaden i och med att Rosella och Amorella är borta, likaså Silja Galaxy.
Från sjömansskolorna i Åbo, Raumo, Mariehamn och Kotka kan Finnlines också hitta ny personal. Skolorna är viktiga samarbetspartners för rederiet och av de finländska rederierna erbjuder Finnlines flest praktikplatser.
– Skolorna är en viktig kanal för oss att hitta framtida arbetskraft och samarbetet har varit lyckat. Vi har tidigare haft ganska lite kontakt med hotell- och restaurangskolorna men nu när vi kommer att behöva mera arbetskraft också inom den sektorn, så intensifieras samarbetet också med dem.
Vem som helst kan söka jobben, men i första hand riktar Finnlines in sig på den finländska och åländska arbetsmarknaden. På fartygen gäller finländska kollektivavtal och av rederiets nästan 1 000 sjöanställda är över 700 finländare.
Flottan består av 23 fartyg, varav 18 seglar under finsk flagg. Att ha den finska flaggan i aktern är ett medvetet val, säger Doepel.
– Vårt mål är att vara ett lokalt rederi. Alla fartyg som kör på Finland seglar under finsk flagg. Det underlättar mycket att jobba med lokala avtal och med lokala sjömän, vi har inget intresse av att segla under bekvämlighetsflagg.
Finnlines är sedan år 2016 en del av det italienska storrederiet Grimalidi Group.
Så här lagom till jul var det en god nyhet med 200 nya arbetsplatser.
Kenneth Bondas ordförande Sjömansunionen
Sjömansunionens ordförande Kenneth Bondas är glad över att Finnlines nybyggen seglar under finsk flagg och att så många sjömän kan få jobb på de nya fartygen.
– Så här lagom till jul var det en god nyhet med 200 nya arbetsplatser.
Bondas tror att Finnlines inte får några problem att hitta personal. Efter de svåra coronaåren går sjöfartsbranschen nu mot en ljusare framtid, säger han.
– Läget har stabiliserats och jag tror på ett uppsving för sjöfartsbranschen. Alltid då det kommer nya fartyg så som Finnlines nybyggen och Viking Lines Glory ökar intresset för att jobba på sjön och jag tror att många sjömän kommer att återvända.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.