Förflytta dig till innehållet

Viking Glory stötte på problem vid Suezkanalen – byråkrati nära stoppa fartyget

Pressbild/Viking Line
en flod och en liten båt
Viking Glory i Suezkanalen.

Befälhavare Ulf Lindroos stod i går vid rodret då nya Viking Glory körde genom Suezkanalen till Medelhavet. Resan avklarades på 11 timmar.

– Det var en unik erfarenhet som inte saknade spänning. Stämningen ombord var som i berättelsen Jorden runt på 80 dagar, säger Lindroos i ett pressmeddelande.

Viking Glorys nästan fem veckor långa hemresa från Xiamen i Kina till Åbo har redan kommit längre än halvvägs.

Under denna tid har man i loggboken kunnat notera besök i Singapore, Sri Lanka och nu senast i den lilla republiken Djibouti vid Afrikas horn, där fartyget har tankat.

I torsdags gick färden vidare från Röda havet genom Suezkanalen till Medelhavet. Resan genom Suezkanalen tog 11 timmar. Fartyget kör för närvarande mot Cypern, för att sedan fortsätta genom Gibraltarsundet till Atlanten.

– Då vi i våra hemmavatten trafikerar i världens vackraste skärgård, fick vi nu betrakta ändlösa sanddyner, massiva broprojekt och en ofantligt stor mängd grävskopor. I synnerhet Sinai-sidans strand är en stor byggplats. Själva kanalen är också föremål för uppbyggnad och förbättringsarbeten. Det resulterade till exempel i fjol i en 30 kilometer ny kanal, säger Lindroos.

en kapten på ett skeppArkivbild/Viking Line
Ulf Lindroos.

Befälhavaren var på förhand fundersam kring byråkratin i samband med passagen genom kanalen och de historier han hört visade sig inte helt vara sjömanshistorier.

– Att köra genom Suezkanalen var absolut en av färdens höjdpunkter och vi klarade oss inte helt utan spänningsmoment. Redan tidigt jobbade vi febrilt med att få alla byråkratiska pusselbitar på plats inom utsatt tid. Oron var inte helt omotiverad. Kanalens lotsar meddelade oss nämligen att vi inte fanns med på konvojlistan, trots att vi skött ankomstrapportering enligt alla direktiv. Sålunda fick vi en reservplats i konvojen. Orsaken förblev oklar, men resan fick fortsätta. Det är huvudsaken.

Att hämta hem Viking Glory är en utmanande och unik uppgift för Lindroos och hans 40 man starka besättning.

Tiden har ägnats åt att utforska det nya fartyget dess avancerade teknologi.

– Glory reagerar så känsligt på kommandon, att det stundom känns som att den kan läsa tankar. Vi gör finjusteringar och lär oss av varandra. Jag vill påstå att vi bara på ett par veckor har lämnat barnaskorna. Den största överraskningen för mig under denna resa har varit att fartygets nya teknik har fungerat närmast felfritt.

Viking Glory anländer till Åbo i början av februari. Hon inleder sin trafik från Åbo via Åland till Stockholm den 1 mars.

– Vår resa har förlöpt enligt plan och vädrets makter har också varit gynnsamma – fram tills nu har Viking Glorys gungning huvudsakligen känts som en lätt vaggning. Teamkänslan och stämningen ombord på fartyget är helt fantastisk! Vi ser alla ändå fram emot att komma hem och ha Åbo i horisonten för första gången, säger Ulf Lindroos.

Dela artikeln

5 kommentarer: “Viking Glory stötte på problem vid Suezkanalen – byråkrati nära stoppa fartyget

  1. Tina Axen skrev

    Precis så Bo Gyllenberg! Kanalen kallas inte Marlborodiket utan en giltig orsak 🙂

  2. Kenneth Wilen skrev

    Helt rätt skrivet Bo Gyllenberg så är det på många ställen tex St Petersburg

  3. Raymond Barr skrev

    På tal om Suez kanalen, hände det sej under 6-dagars kriget 1967 att tidningarna skrev om att ett finländskt fartyg var försvunnet. Fartyget låg i Great Bitter Lake då anfallen mot Egypten började. Förutom krigstillståndet hade fartyget maskin- och radioproblem.
    Fartyget var på väg norrut mot Medelhavet, men hade turen att få svänga om och började färden mot Europa runt Afrika med 4-6 knops fart. Många fartyg blev kvar i kanalen bla två svenska alldeles nya Killara och Nippon.
    Det finska fartygets hemort var Nagu.(Åbo)

  4. Sjökapten Jan Eriksson skrev

    Om man varit till sjöss bara mellan Finland och Sverige, då känner man inte till några sådana saker. Sjäv har jag gått genom Suez kanalen 5 gånger i båda riktningarna, när jag seglade på Gustavs Eriksons kylfartygen.

  5. Bo Gyllenberg skrev

    Man brukar komma med på konvojlistan med ngra lådor tobak. Att reservera plats räcker inte som sådant.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit