Viking Lines webbsida slogs ut – bolaget har aldrig varit med om liknande cyberattack
Sedan torsdagseftermiddagen har flera rederier i Europa blivit utsatta för en utbredd cyberattack. Det uppger Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström.
– Det verkar som att det är en väldigt omfattande DDOS-cyberattack och vår IT-avdelning jobbar hårt för att lösa problemet, berättade hon under fredagen.
Enligt Boijer-Svahnström har Viking Line aldrig varit med om en liknande attack tidigare.
– Det är klart att man har hört om liknande attacker och att de förekommer överallt men en attack i det här omfånget riktat mot specifikt rederier har vi aldrig varit med om.
Kunder har hört av sig och frågat hur man ska boka resor och svaret är att ha tålamod.
– Just nu (12-tiden under fredagen) funkar hemsidan, men vi är ännu varsamma. Vi har tur att det är höstlov och att de flesta redan bokat sina resor, säger Johanna Boijer-Svahnström.
Vet ni vem som står bakom attacken?
– Nej det vet vi inte, men vi har externa experter som hela tiden jobbar förebyggande för att detta inte ska hända. Man blir överraskad när det händer men är också glada över att vi har experter som jobbar med just sådana här ärenden.
Så fungerar en DDOS-cyberattack
En DDOS-attack (distribuerad överbelastningsattack) attackerar webbplatser och servrar genom att störa nätverkstjänster.
Förövarna bakom dessa attacker översvämmar en webbplats med felaktig trafik, vilket gör att webbplatsen fungerar dåligt eller tas offline helt och hållet.
De har en stor utbredning och alla olika sorters branscher och företag i olika storlekar över hela världen är möjliga mål.
Vissa branscher såsom spel, e-handel och telekommunikation är oftare utsatta än andra.
DDOS-attacker hör till de vanligaste cyberhoten.
William Stenius
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.