Viktigt steg framåt för entimmeståget — nu söker projektbolag stöd från EU


Foto: SPT
Staten och kommunerna har avtalat om att bilda ett projektbolag för planeringen av entimmeståget till Åbo och Finlandsbanan.
Man har också kommit överens om parternas finansiella bidrag, skriver Kommunikationsministeriet i ett pressmeddelande.
— Tack vare överenskommelsen kan vi ansöka om EU-projektstöd redan i den ansökningsomgång som pågår fram till slutet av februari, säger kommunikationsminister Timo Harakka (SDP), i pressmeddelandet.
Viktigt att att planen avancerar
Entimmeståget mellan Åbo och Helsingfors ska leda till snabba förbindelser också till Kyrkslätt, Lojo och Vichtis. Ett dubbelspår mellan Åbo och Salo ska också göra det möjligt att sätta in fler tågturer.
— Det är viktigt att planerna på Entimmeståget till Åbo kan fortsätta utan fördröjningar. Med hjälp av projektbolaget kan vi nu gå vidare till nästa fas, säger Åbos stadsdirektör Minna Arve i pressmeddelandet.
Planeringen kostar 200 miljoner
Planeringen av de två projekten uppskattas kosta över 200 miljoner euro. De totala kostnaderna förväntas uppgå till kring 9 miljarder euro.
Staten, Finavia och totalt 25 städer och kommuner deltar i att finansiera projektbolagen.
— Finlandsbanans framtid är något av en ödesfråga för den ekonomiska tillväxten i hela Finland. Hälften av Finlands BNP kommer från trakten kring Finlandsbanan. I dagsläget är det inte möjligt att sätta in mer spårtrafik på banavsnittet mellan Tammerfors och Helsingfors, eftersom det inte finns kapacitet, säger Tammerfors borgmästare Lauri Lyly i pressmeddelandet.
Avtalet måste fortfarande godkännas av statens, kommunernas och Finavias beslutsfattande organ.
Kommunikationsministeriet utreder också en snabbförbindelse österut från Helsingfors, den så kallade Östbanan.
Staten, Finavia och totalt 25 städer och kommuner deltar i att finansiera projektbolagen.
— Finlandsbanans framtid är något av en ödesfråga för den ekonomiska tillväxten i hela Finland. Hälften av Finlands BNP kommer från trakten kring Finlandsbanan. I dagsläget är det inte möjligt att sätta in mer spårtrafik på banavsnittet mellan Tammerfors och Helsingfors, eftersom det inte finns kapacitet, säger Tammerfors borgmästare Lauri Lyly i pressmeddelandet.
Avtalet måste fortfarande godkännas av statens, kommunernas och Finavias beslutsfattande organ.
Kommunikationsministeriet utreder också en snabbförbindelse österut från Helsingfors, den så kallade Östbanan.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.