Förflytta dig till innehållet

Villkorligt fängelse för katamaranförare som kolliderade med åskådarbåt på Poker Run i Hangö 2020

Arkiv/Otkes
Katamaranbåt med skråmor.
Rätten ansåg att föraren till katamaranen hade försummat sina skyldigheter som förare av den snabbgående båten.

Mannen som framförde katamaranbåten som körde av banan och orsakade en flickas död i samband med hastighetsmätningen på Poker Run-evenemanget i Hangö i augusti 2020 har dömts till fem månaders villkorligt fängelse för dödsvållande, vållande av skada och äventyrande av trafiksäkerheten.

Av de fyra åtalade arrangörerna dömdes evenemangets chef och dess säkerhetschef också för dödsvållande och vållande av skada men de klarade sig med 50 dagsböter vilket betyder att den totala bötessumman blev 1 100 respektive 2 050 euro.

Domen om vållande av skada har att göra med den förolyckade flickans pappa som också skadades i olyckan.

Mannen som körde båten som orsakade svall på banan dömdes för äventyrande av trafiksäkerheten till 40 dagsböter, 1 560 euro totalt.

Domen gavs av Sjörätten vid Helsingfors tingsrätt på tisdagen och har inte vunnit laga kraft.

Demolerad RIB-båt.Arkiv/Otkes
I RIB-båten som var en av åskådarbåtarna förolyckades ett barn i olyckan 2020.

Det var lördagen den 8 augusti 2020 i samband med den del av Poker Run-evenemanget där man mäter upp topphastigheter på en sjömil lång markerad rutt mellan Östra hamnen och Östersjö port med publikbåtar intill som olyckan inträffade.

Händelsförloppet började med att en man, när tävlingsmomentet redan hade börjat, körde in på banan efter att ha tankat sin båt, en muskelbåt av märket Fountain med två motorer på 800 hästkrafter var.

För att ta sig till starten och, enligt rätten inte vara i vägen för följande båt, accelererade mannen och körde efter en båt som deltog i hastighetsmätningen. Mannen hävdar dock att han inte förstod att mätningen redan hade börjat. Det här orsakade ett svall som var ödesdigert för följande båt på banan.

Följande båt var en katamaran av märket Bernico Cat med en ensam förare, vanligtvis har båtarna en navigatör och en person som håller utkik. Båten var utrustad med två motorer på 350 hästkrafter var.

Det var en båt som tidigare hade använts som racerbåt med en motor. Den hade då fotgasreglage vilket anses göra det lättare att reagera och justera farten i höga hastigheter. Att man kan hålla båda händerna på ratten är också en säkerhetsaspekt. Olycksbåten hade dock handreglage eftersom det inte gick att få fotpedal till just de här två motorerna.

Föraren valde samma rutt som båten innan, det vill säga på den högra sidan och närmare publiken. Arrangörerna hävdar att meningen var att man skulle köra i mitten av banan men rätten anser att man försummat att informera deltagarna om detta.

När båten träffade svallvågen med den vänstra pontonen flög den upp i luften och landade sedan så att den högra pontonen slog i svallvågen. Sedan svängde båten 20–30 grader åt höger och fortsatte mot publikbåtarna där den cirka sex sekunder efter den första vågträffen kolliderade med en RIB-båt med åskådare och dödade en flicka och skadade hennes far.

Båtar i en hamn.Arkiv/Poker Run
Poker Run 2021 i Hangö.

Rätten konstaterar att flickan dog som en följd av de två båtförarnas agerande. Rätten anser att mannen borde ha varit medveten om att det att hans båt orsakar stora vågor på banan kan orsaka farosituationer för följande fort körande deltagare på banan.

Men en situation där följande båt har sådana egenskaper att den när den träffar en svallvåg studsar upp i luften så att föraren faller från stolen, båten svänger betydligt och fortsätter okontrollerad med gasen i mot publiken där den orsakar en kollision med dödlig utgång gick inte att förutse.

Därför ansåg rätten att man måste häva åtalet om dödsvållande.

Sjörätten anser att katamaranens förare borde ha känt till sin båts egenskaper och anpassa hastigheten så att han genom att hålla ett öga på vågorna kan vidta alla åtgärder som krävs för att inte förlora kontrollen över båten.

Det har han försummat och borde ha förstått att det följden kan vara att han förlorar kontrollen över båten och att den kolliderar med andra båtar i hög hastighet. På det sättet har han orsakat flickans död.

Däremot anser rätten att mannen måste ha kunnat utgå från att arrangörerna hade sett till att det fanns tillräckliga säkerhetsområden mellan tävlingsbåtarna och publiken. Därför kan mannens förfarande inte ses som grovt dödsvållande.

Sjörätten konstaterar för arrangörernas del att de har varit oaktsamma men ändå inte likgiltiga inför andra människors säkerhet.

Arrangörernas största försummelse var att de inte såg till att säkerhetsområdena var tillräckligt breda vilket bidrog till händelserna.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit