Virrigt i trafiken på Kuppis tågstation – ”Det är kaos”
16.25-tåget från Helsingfors har stannat i Kuppis som sedan två veckor tillbaka har varit ändstation för Helsingforstågen. Passagerarna strömmar ut och trafiken på parkeringsplatsen är livlig. Taxibilar och bilar som ska möta eller lämna någon trängs på den begränsade ytan.
Taxichaufförerna Hassan och Daniel Parsa står utanför sina bilar och väntar på kunder. Den här eftermiddagen löper trafiken någorlunda smidigt, men så är det inte alltid.
– Det brukar vara kaos. Passagerarantalet har fördubblats sedan tågen började stanna här, alla kommer samtidigt och försöker ta sig härifrån.
Det största problemet är de väntande och mötande bilarna, säger Parsa.
– Bilarna stannar på helt fel ställen och stoppar trafiken. Ibland står de mitt på körbanan och det händer att charterbussar kör in här. Dessutom stannar det bilar utanför Mehiläinens sjukhus. Det kan ta fem minuter innan jag kommer i väg.
När jag följer med trafiken ser jag en bil som står på invalidparkeringen utan tillstånd, en annan har parkerat nästan mitt på körbanan och en tredje står endast en meter från övergångsstället.
När bilarna väntar på att komma ut på Artillerigatan samtidigt som parkerade bilar åker iväg kör det bilar in på parkeringsplatsen. Mitt i all röra försöker fotgängarna ta sig fram.
För att undvika kaos ska det finnas en skild korttidsparkering på Joukhainengatan där bilarna kan stanna för att släppa av eller möta passagerare. Men platsen är svår att hitta och det finns inte någon skyltning till parkeringsplatsen.
På Trafikledsverket är projektchef Erkki Mäkelä medveten om problemen.
– Vi har fått ganska mycket respons och vet att det finns saker som bör förbättras. Vi försökte göra vårt bästa, men det är först nu som trafiken har kommit igång som vi vet hur det fungerar.
Mäkelä och hans kollegor har tagit kritiken på allvar och gör nu sitt bästa för att få ordning på trafiken.
– Vi ska bland annat göra filmarkeringarna tydligare och förbjuda att man kör i båda riktningarna på parkeringsplatsen. Om inte det hjälper får vi ta till hårdare metoder.
Vad skulle det vara?
– Kanske att förbjuda att man lämnar av eller möter passagerare på parkeringsplatsen. Men det skulle vara väldigt svårt att övervaka, det finns egentligen inga lätta lösningar.
Beträffande den bristfälliga skyltningen till korttidsparkeringen på Joukhainengatan säger Mäkelä att den ska bli bättre. Att parkeringsplatsen ligger på ett par hundra meters avstånd från stationen kan vara ett problem för en del bilburna passagerare, säger han.
– Folk är bekväma av sig och vill i allmänhet köra så nära som möjligt med bil, vilket är helt förståeligt. Men man ska nog kunna promenera den där sträckan.
Att få allt att fungera sker inte i en handvändning, säger Mäkelä.
– Det kräver ganska mycket planering och det gäller att hitta entreprenörer som gör arbetet, tidigast nästa vecka kan något börja hända.
Gatunamnet rättat till Joukahainengatan från Joukahaistengatan 31.8 kl 13.16
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.