Waker Boats på Kimitoön är redo för produktion – båtarna tillverkas lokalt och är fullständigt återvinningsbara

Byråkrati och försenade materialbeställningar är de främsta orsakerna till att Peter Flinkmans nya företag Waker Boats, verksamt i Västanfjärd på Kimitoön, inte haft möjlighet att på allvar sätta i gång produktionen förrän den här sommaren.
Men nu har materialet anlänt, till Flinkmans stora glädje, och han ser fram emot att fortsätta utvecklingen.
— En stor del av förseningarna har dessutom berott på EU:s CE-märkningskrav, så det är inget vi egentligen kunnat kringgå, utan det har fått ta sin tid att sätta sig in i allting. Nu är allt i sin ordning och vi kan ha följande båt redo om ungefär två veckor, säger han.
Företaget Waker Boats grundade Flinkman för ett drygt år sedan, när pandemin påverkade hans jobb inom reklambranschen. Idén hade ändå pyrt och utvecklats flera år innan det.
Produkten är båtar tillverkade av HDPE-plast (högdensitetspolyeten), det viss säga en fullständigt återvinningsbar och därmed miljövänligare variant än normen på marknaden.
Det som gör plasten så speciell, förklarar Flinkman, är att den är betydligt mer slittålig än den vanliga glasfibern eller aluminiumet som de flesta båtar är gjorda av, men samtidigt ändå elastisk.

Allt från design till färdig båt görs lokalt
Trots att produktionen hittills stått på is i omkring ett år, har Flinkman och företagets samarbetspartners långt ifrån rullat tummarna.
Än så länge har man under tiden byggt en prototypsbåt, som redan hunnit testas, och utgående från erfarenheterna av den har man sedan utvecklat och justerat inför bygget av kommande båtar.
— Det är vana båtförare som provat prototypen och responsen har varit överväldigande god. Sedan dess har det främst varit fråga om finslipandet av tekniska detaljer, säger han.
Han poängterar också att målet aldrig har varit att tävla med de större båtproduktionsföretagen, utan att det mest är fråga om en passion som blivit till en affärsverksamhet.
I inledningsskedet var det tänkt att de olika båtdelarna skulle tillverkas utanför Kimitoön och sedan sammanställas i Flinkmans verkstad i Västanfjärd. Den planen fick man snabbt överge.
— Det visade sig mest vara något av en logistisk mardröm, konstaterar han. Så nu gör vi allting här och hittills har det visat sig fungera.
Om man bortser från att materialet köps in, produceras därmed båtarna helt och hållet lokalt.
Flinkman, som är utbildad grafisk formgivare, har gjort designen och digitala 3D-modeller. Därefter skärs de olika plastmomenten ut i företagets egen CNC-fräsmaskin, formas och byggs ihop till färdiga båtar – alltihop i samma lokaler.


Miljövänlig produktion
Inte bara materialet utan också produktionen i sig är miljövänlig. Den enda restprodukten som skapas är minimala korn av plast då CNC-maskinen skär i de stora plastskivorna, på samma sätt som sågspån bildas vid trädhuggning.
Men till och med plastkornen har man hittat en lösning för.
— När man köper en båt av Waker Boats får man en sittsäck som innehåller plastkornet med ombord, på köpet. På det här viset tas allt till vara, ler Flinkman.
Han har en lång karriär som grafiker bakom sig, och kom i slutet av 1990-talet i kontakt med designandet av båtar.
Utöver produktionen av HDPE-båtarna driver han sedan flera år tillbaka också företaget Sillisatama, som erbjuder all typ digitalt formgivna produkter.
På fritiden har han tävlingsseglat en hel del och vistas i allmänhet gärna på en båt, ute till havs.
Waker Boats möjliggör en förening av arbete och hobby. För Flinkman är miljöaspekten dessutom viktig och bland annat elektriska motorer till båtarna är något han har funderat mycket på.
— Men det är inget som är vare sig realistiskt eller aktuellt i det här skedet. Däremot är det nog åt det hållet det lutar i framtiden, säger han.

”Vi rör oss i rätt riktning”
Den modell som hittills jobbats fram är drygt fem meter lång och designen tillåter motorn att finnas helt och hållet utanför skrovet, för att på så vis frigöra mer utrymme i båten.
Enligt Flinkman är det här en lite omständligare och dyrare procedur att genomföra rent produktionsmässigt, men ändå något som han anser vara värt besväret.
Än så länge har arbetet med utvecklingen av båtarna inte heller i allmänhet varit en lätt resa, men det är inget som har hämmat hans låga, tvärtom.
— Stundvis har det känts lite hopplöst, medger han. Men om det är något som jag har insett under det här året, så är det att min uppfattning om att vi är på väg i rätt riktning har stärkts.
I och med förseningarna och överraskningar på vägen har han ännu inte marknadsfört produkterna så mycket.
— Våra båtar är alldeles nya och jag föredrar att intresserade köpare själva får ta en provtur, än att jag muntligt ska försöka övertala någon. Båten får alltså i praktiken tala för sig själv, säger han.
Flinkmans förhoppningar är att få till försäljningen ännu under årets säsong.
Framåt blickar han med fortsatta planer på utveckling och utvidgning. Om allt går väl kan kanske större båtar börja produceras så småningom.

Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.