Yle: Nödcentralen i Åbo har akut personalbrist
Nödsamtalens svarstider kan i vissa sällsynta fall vara över fem minuter, rapporterar Yle. Allt som oftast svarar nödcentralen ändå inom 30 sekunder.
I maj-september tog Finlands 6 nödcentraler emot sammanlagt 1 250 000 nödsamtal. I 34 500 samtal var svarstiden mellan 30 sekunder och 5 minuter, och i 50 fall dröjde svaret över 5 minuter.
Enligt Yle lider nödcentralerna av personalbrist, och för tillfället finns det behov för minst 35 nya anställda. Mest akut är behovet i Kervo och Åbo.
– De senaste åren har varit exceptionella. Antalet nyutbildade arbetare har inte motsvarat antalet anställda som slutat, säger Vesa Seppä, chef för nödcentralen i Kervo, till Yle.
Nödcentralernas jourarbetare får sin utbildning vid Räddningsinstitutet i Kuopio. Kursen är ett och ett halvt år lång. Inrikesministeriet har nyligen höjt anslaget för utbildningen och antalet studieplatser har vuxit från 24 till 32 per år.
SPT
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.