Förflytta dig till innehållet

Brottsofferjouren nedringd efter Vastaamoläckan – över 1 500 samtal har varit direkt kopplade till härvan

Arkiv/Emma Strömberg
En ung person håller en smarttelefon i handen
Antalet samtal till Brottsofferjouren ökade med 360 procent på grund av Vastaamoläckan.

Brottsofferjourens arbetsmängd mer än tredubblades under den sista veckan i oktober på grund av dataintrånget på psykoterapicentret Vastaamo.

Enligt Brottsofferjourens uppgifter var det sammanlagt 1 800 personer som kontaktade kundbetjäningen 22–30 oktober då jouren i normala fall blir kontaktad av cirka 500 personer i veckan. Nyheten om Vastaamoläckan publicerades den 21 oktober.

Cirka 1 200 av Brottsofferjourens klienter under den här tidsperioden ville tala om identitetsstöld, utpressning och spridande av information som kränker privatlivet. Enligt Brottsofferjouren är det hittills cirka 1 500 personer som har tagit kontakt på grund av Vastaamoläckan. Största delen av klienterna har kontaktat Brottsofferjourens telefon- eller chattjänst.

– Vi hade inte lyckats erbjuda stöd och rådgivning i så stor utsträckning utan våra volontärers värdefulla hjälp, säger verksamhetsledare Leena-Kaisa Åberg på Brottsofferjouren i ett pressmeddelande.

Brottsofferjouren välkomnar regeringens förslag på åtgärder som ska förebygga och motverka dataintrång i framtiden.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit