Företagen överger Posten – flera bolag drabbades av strejken
Mikael Piippo/SPT


Poststrejken gör livet surt också för dem som ska lösa ut sitt identitetskort eller väntar på utbetalningen av arbetslöshetsförmåner och utkomststöd. Foto: Mikael Piippo/SPT
Flera små och medelstora företag drabbades ekonomiskt när Postens anställda gick i strejk i november.
Intresseorganisationen Företagarna i Finland har rett ut hur poststrejken inverkade på företagen. Poststrejken stoppade delar av postgången i november.
Hela 36 procent av de små och medelstora företagen uppger att poststrejken skadade deras verksamhet. 59 procent anser att strejken inte hade någon inverkan.
– Vår enkät visar att strejken orsakade skador för flera företag. Men de största skadorna drabbar Posten och dess anställda, säger organisationens vd Mikael Pentikäinen i ett pressmeddelande.
Över tusen företagare svarade på enkäten.
Företag med över tio anställda drabbades hårdare än ensamföretagare. På samma sätt drabbades industribolag hårdare än servicebolag.
Knappt hälften av företagen gjorde inga ändringar i sin verksamhet på grund av strejken. Drygt en fjärdedel övergick till digitala tjänster medan resten vände sig till konkurrerande bolag.
Hela 46 procent av företagen säger att de kommer att minska användningen av Postens tjänster. Resten kommer antingen att fortsätta som förut eller var osäkra.
– Poststrejken är ett bra exempel på hur en strejk oftast drabbar det strejkande företaget och dess anställda, säger Pentikäinen.
Hela 36 procent av de små och medelstora företagen uppger att poststrejken skadade deras verksamhet. 59 procent anser att strejken inte hade någon inverkan.
– Vår enkät visar att strejken orsakade skador för flera företag. Men de största skadorna drabbar Posten och dess anställda, säger organisationens vd Mikael Pentikäinen i ett pressmeddelande.
Över tusen företagare svarade på enkäten.
Företag med över tio anställda drabbades hårdare än ensamföretagare. På samma sätt drabbades industribolag hårdare än servicebolag.
Knappt hälften av företagen gjorde inga ändringar i sin verksamhet på grund av strejken. Drygt en fjärdedel övergick till digitala tjänster medan resten vände sig till konkurrerande bolag.
Hela 46 procent av företagen säger att de kommer att minska användningen av Postens tjänster. Resten kommer antingen att fortsätta som förut eller var osäkra.
– Poststrejken är ett bra exempel på hur en strejk oftast drabbar det strejkande företaget och dess anställda, säger Pentikäinen.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.