Förflytta dig till innehållet

Landskapet vill inte att Kustbanan förbättras — entimmeståget prioriteras

Arkiv/Jan-Ole Edberg

järnvägsspårArkiv/Jan-Ole Edberg

Landskapet: Tummen ner för en bättre kustbana, men tummen upp för entimmeståget. ÅU-foto


Landskapsstyrelsen, som möts på måndag den 21 oktober, väntas starkt ta ställning för entimmeståget, medan en förnyad kustbana tonas ned.
— Att utveckla Kustbanan ger inte likadan nytta som en järnväg mellan Esbo, Lojo och Salo. Kustbanan kan inte utvecklas till snabbspår som fyller nutida krav på grund av sin geometri, står det i landskapsdirektör Kari Häkämies förslag till styrelsen.
Han konstaterar också att en modern snabb spårförbindelse via Karis till Salo i praktiken skulle betyda att en ny järnväg med två spår, som går förbi tätorterna, måste byggas.
— Ett sådant projekt är inte planerat och det finns ingen kostnadsberäkning för ett sådant.

Entimmeståget borde gå genom Salo centrum

När det gäller entimmeståget väntas styrelsen ta ställning för att planeringen av det nya snabbtåget fortsätter enligt den sträckning som har slagits fast i landskapsplanen.
Styrelsen anser att entimmeståget borde köra genom Salo centrum, eftersom den snabba tågförbindelsen ses som mycket viktig för Saloborna och staden.
Området Lukkarinmäki är problematiskt, men landskapsstyrelsen betonar att den pågående planeringen är resultatet av många års arbete, som bygger på demokratiska beslutsprocesser.
— Om det skulle finnas vilja att ändra järnvägens dragning skulle det kräva att både landskapsplanen och Salos generalplan rivs upp och att gällande detaljplaner måste hävas. Att göra om landskapsplanen skulle kräva nya utredningar, behandlingar och besvärsrundor, som skulle kräva tre till sex års ny planeringsprocess, skriver landskapsdirektören i sitt förslag till styrelsen.
Strävan är att komma överens om lösningar med de berörda parterna i Lukkarinmäki.
— Å ena sidan planeras en bansträckning vars geometri inte tillåter branta svängar och vars livslängd är minst hundra år. Å andra sidan är varje enskild parts åsikter viktiga och strävan är att sammanjämka dem med andra målsättningar, står det i styrelsens beslutsförslag.
Entimmeståget är landskapets spetsprojekt.
 

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit