Förflytta dig till innehållet

Mylly knappar in på Hansa

Köpcentret Mylly i Reso. Foto: J-O Edberg


Konkurrensen skärps mellan giganterna Hansa och Mylly i kampen om första platsen bland regionens köpcenter.
Mylly nådde i fjol en försäljning på 223 miljoner euro. Det är snäppet under Hansas försäljning som stannade på 227 miljoner.
Köpcentret Mylly i Reso är till försäljningsytan klart störst. Köpcentret Hansa i Åbo centrum har ändå alltid varit störst till försäljningsvolymen.
Men de fyra senaste åren har försäljningen dalat och på sistone har konkurrenten Mylly i Reso knappat in på försprånget och kommit allt närmare.
Myllys kraftigt ökande försäljning kan förklaras med att köpcentret byggdes ut 2015 och fick då en betydligt större affärsyta och fler affärer än tidigare.
 
 

Snart i kapp. Mylly som byggdes ut 2015 knappar in på Hansa och är snart i kapp i försäljningen. Skanssi som öppnade 2009, året efter finanskrisen, ligger på tryggt avstånd från det två stora. Källor: Suomen kauppakeskusyhdistys, köpcentren Hansa, Mylly, och Skanssi. Grafik: Paul Söderholm


Sedan utbyggnaden har Myllys försäljning ökat i en hisnande takt jämfört med konkurrenterna Hansa och Skanssi som båda tappat, både i fråga om försäljning och antalet besökare.
Mylly som efter utbyggnaden har 150 butiker på 60 000 kvadratmeter affärsyta ökade i fjol sin försäljning med drygt 10 miljoner jämfört med året innan då försäljningen låg på 212 miljoner euro. Det är en tillväxt med nästan 5 procent.

Ganska jämnt. Fördelningen av antalet besökare mellan köpcentren är relativt jämn över tid bortsett från de senaste åren då Hansa börjat tappa besökare. Källor: Suomen kauppakeskusyhdistys, köpcentren Hansa, Mylly, och Skanssi. Grafik: Paul Söderholm


Köpcentret som sysselsätter 1 200 personer hade 5,5 miljoner besökare i fjol. Det är lika många som året innan.
Försäljningen ökade i nästan alla segment. Den största ökningen noterades inom inredning och husgeråd, skönhet och hälsa samt inom café- och restaurangrörelsen.
Köpcentrets vd Kati Kivimäki är mycket nöjd.
– I Mylly fördriver folk tiden och trivs, och man spenderar pengar. Värdet av inköpen är i snitt 40 euro per besökare, säger hon.
Enligt Kivimäki är beloppet bland de största i landet då man jämför inköpen i landets köpcenter.
Fem nya affärer öppnade i Mylly under fjolåret. Mode- och klädaffärerna Kekäle, Zio, Mr. Big och Friitala samt valutaväxlingsbutiken Forex betjänar sedan i fjol köpcentrets kunder.
I vår utökas utbudet med fler nya affärer. Affärskedjan Hehku som verkar inom skönhet och välmående öppnar en butik i köpcentret.
Också inredningsaffärerna Manterol Casa, Bunny and Bear och Designkolmio öppnar i vår.
Reso församling öppnar också en servicepunkt i Mylly i vår.
Med sin rekordförsäljning ligger Mylly bara några miljoner euro efter köpcentret Hansas försäljning.
Timo Palviainen, chef för köpcentret Hansa, medger att Mylly är en hård konkurrent.
– Mylly har fått fart på försäljningen efter utbyggnaden. Men deras försäljningsyta är också mycket större än vår, säger Palviainien.
Hansakvarterets affärsyta är knappt 40 000 kvadratmeter.

Köpcentret Hansa. Foto: J-O Edberg


Men försäljningskurvan pekar nedåt. I fjol minskade försäljningen med tre miljoner euro jämfört med året innan.
Jämför man med toppåret 2013 då affärerna i Hansakvarteret nådde en försäljning på 246 miljoner har försäljningen gått stadigt nedåt de senaste åren. Också antalet besökare har minskat.
Men så hade Hansa tidigare också fler butiker än de 134 affärer som i dag finns i köpcentret.
Palvianien säger att den minskade försäljningen beror på den allt hårdare konkurrensen från näthandeln.
– Många kunder besöker affärerna för att prova kläder. Sedan går de hem och köper dem på nätet. Hela detaljhandeln inklusive varuhushandeln har förändrats mycket de senaste åren. Efterfrågan på en del tjänster har ändå ökat och ökningen fortsätter, säger han.
Segment som går bra i köpcentret är försäljningen av fritidsartiklar och -kläder samt café- och restaurangverksamheten.
– Inom fritidssektorn ökade försäljningen med 14 procent och inom café- och restaurangrörelsen ökade den med 10 procent. Det beror på att utbudet inom fritidssektorn har ökat och att köpcentrets caféer och restauranger blivit allt populärare hos kunderna, säger Palviainen.
Också Hansakvartet får nya affärer i vår. Livsmedelsbutiken Ruohonjuuri har redan öppnat och senare i vår öppnar den tyska klädkedjan New Yorker i köpcentret. New Yorker öppnar i två våningar i Guldhuset.
Också Skanssis försäljning minskade i fjol. Försäljningen sjönk med två miljoner euro till 123 miljoner.
Antalet besökare minskade också. Skanssi hade i fjol 3,3 miljoner besökare mot 3,4 miljoner året innan.
– Minskningen är marginell. Försäljningen och antalet besökare har hållits på en stabil nivå de senaste åren, säger köpcentrets chef Maarit Hurme.

Köpcentret Skanssi. Foto: J-O Edberg


Förväntningarna på årets försäljning är positiva.
– Det ser bra ut. Redan i januari märkte vi en ökning i antalet besökare. Vi hade två procent fler besökare i januari jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol. Vi räknar med att årets försäljning ökar med lika mycket, säger Hurme.
Köpcentret får fler nya affärer i vår.
Affärskedjan Hehku som ägs av Kesko och expanderar i landet öppnar också butik i Skanssi.
Bland nykomlingarna finns också några restauranger. Pannukakkutalo och Splizzeria har nyligen öppnat.
Hurme räds inte konkurrensen från Hansa och Mylly.
– Vi konkurrerar egentligen inte med dem, vi konkurrerar om kundernas fritid, säger hon.

Grafik: Paul Söderholm

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit