Förflytta dig till innehållet

Öppet brev till Finferries – ”Jag är ledsen och besviken över att mitt livslånga förtroende för färjetrafiken har raserats på en ynka vecka”

blå debattvinjett nere till vänster i bilden, gul landsvägsfärja bakom

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Skärgårdstrafik. Att leva, bo och arbeta i skärgården förutsätter färjeförbindelser som är smidiga och trygga. På senare tid har Finferries tacknämligt satsat på färjor som är miljövänliga med större kapacitet, men uppenbarligen på bekostnad av tillförlitlighet och försämrade tidtabeller.

Under den senaste veckan har jag upptäckt att tidtabellerna förändrats så att tidigare fungerande synkroniseringar mellan färjepassen inte längre fungerar.

Det för mig mest irriterande exemplet är att avgången från Nagu till Korpo på veckosluten, som tidigare avgått kl. 8.00 numera är senarelagd till kl. 8.05, vilket omöjliggör en laglig och trygg körning över Korpo till avgången kl. 8.15 från Galtby till Houtskär.

Dessutom har denna avgång blivit en beställningstur.

Den tidigare avgången går kl. 7.40 vilket betyder att man får sitta cirka 20 minuter och vänta på färjan i Galtby, och så roligt är det inte att sitta i färjestranden att man på väg till jobbet vill göra det i onödan.

En morgon upptäckte jag även att bränsletransporterna endast är tillåtna på tre avgångar på färjan mellan Nagu och Korpo under veckodagarna.

När jag tog 7.20-färjan från Nagu till Korpo, för att ta 7.35-färjan till Houtskär, fick bränsletransporten som väntade vid färjefästet inte följa med.

Om chauffören var på väg till Houtskär förstörde den här förändringen hela hans dagsplan, eftersom han tidigast kunde ta 10.00-färjan till Houtskär.

Det här kan i förlängningen betyda att företag vägrar transportera bränsle till skärgården på grund av de hopplösa tidtabellerna.

Skärgården behöver först och främst pålitliga färjeförbindelser med möjligast täta turer, som är synkroniserade så att man smidigt kan ta sig mellan öarna, utan att frestas till för hög hastighet och körning som äventyrar allas säkerhet för att undvika onödiga väntetider.

Jag är ledsen och besviken över att mitt livslånga förtroende för färjetrafiken har raserats på en ynka vecka.

Jag hade trott att förnyelsen av tonnaget skulle medföra förbättringar, men som det ser ut nu, är det inte fallet. Jag, mina kolleger och många andra är i vårt arbete och våra liv beroende av att förbindelserna fungerar och är att lita på alla dagar i veckan, året runt.

Finferries – gör om, gör rätt!

Personalen i Väståbolands församling
genom
Janette Lagerroos
kaplan i Houtskär

Dela artikeln

10 kommentarer: “Öppet brev till Finferries – ”Jag är ledsen och besviken över att mitt livslånga förtroende för färjetrafiken har raserats på en ynka vecka”

  1. Jaana Vahalahti skrev

    Men frågan här är ju att när nya färjan kom försämrades turtätheten markant, tidtabellerna verkar vara planerade utan nån tanke med hur allt passar ihop och mig veterligen händer detta mitt i en kontraktsperiod, så då borde väl inte NTM centralen ha nånting med saken och göra, annors borde det väl ha varit en ny offertrunda?

  2. Ari Linna skrev

    De flesta gångar att köra genom Nagu tar omkring 23 minuter. Även då kan det bli problem att hinna från färjan till följande så som det tydligen har planerats. Och säkert farligare blir det i höstens och vinterns omständigheter. Skulle vara rätt så bra låta trafiken genom Nagu ha ett par minuter mera och ta i bruk förnyade färjetidtabeller.

  3. Johannes Laxell skrev

    Till dem som tycker ”Voi, voi”: Färjorna är en förlängning av landsvägen (därav namnet…) och inte någon beställnings-/kryssningstrafik. De borde ju fungera som ”gröna vågen” med trafikljus där den som kör lugnt och sansat kan glida från A till B utan att stanna/vänta/stressa. Den som anpassar avfärd borde varken behöva stressa eller vänta. Man kunde ju testa att sätta bommar på infartsleden till Åbo som skulle vara stängda bara för skojs skull nu och då, det vire säkert ett uppskattat tilltag. Eller ibland låta det lysa rött 15-20 minuter utan synbarlig orsak…

  4. Kari Niemi skrev

    Hejsan ,Kaplan,det är därför 8.15 är beställningstur att man ringer från Nagu -Korpo färjan så väntar Stella par tre minuter!!Ringer ingen så far färjan?Men har man inte telefon messeij eller den är sönder så säger jag bara :VOI VOI,va ti följande?Om man får punktering i Retais o har just ringt??O ingen telefon med fast man måst ju veta när man bor i skärgården att hur man ska bete sig?Om man int vet så här för Houtskärsbor; Telefon eller två med o kaffe i termosen o smörgåsar o kokta egg !Så gör dom äkta skäriborna från Houtskär ! Vet Kari Niemi,Pargas.

  5. Mikael Herlin skrev

    Det är alltid belagt med svårigheter att få en stor massa människor nöjd, det som inte passar en passar en annan osv, men att läsa hur man är på minutjakt när man ska till skärgården får mig uppriktigt både förbannad och ledsen, jag anser att den som har så bråttom att man tappar förtroende och blir till sig över såna här ynkliga problem bör genast flytta till fastlandet och ondgöra sig över busstidtabellen i stället.
    Och till den som har telefonproblem, man kanske bör fixa sin telefon istället för att ställa krav på andra.

  6. Niklas Kumpulainen skrev

    Kritiken i denhär insändaren och kommentarerna riktar sig till lite fel instans, Finferries är tjänteleverantör åt NTM centralen då NTM centralen beställer trafik, precis som tex Kuljetus Savolainen eller Meritie på andra rutter. NTM centralen konkurensutsätter trafiken med vissa kriterier, bla hur många turer om dygnet det skall köras och skall de finnas ringklocka vid stranden eller skall man kontakta per telefon. Detta leder till att det betalas åt tjänsteleverantören endast för de som har beställts, i dagensläge har jag svårt att se att Finferries eller någon annan tjänsteleverantös skulle börja erbjuda något som inte NTM centralen har beställt gratis. Skärgårds befolkningen kanske borde rikta sin kritik till NTM centralen i det här frågorna istället.

  7. Carita Eklund skrev

    Jag håller med Janette. Tidtabellerna behöver vara koordinerade. Och på förslaget till tidtabeller från oss användare undrar jag varför man vill ändra på något som fungerar? Alla användare veta att nagulandet kör man över på 30 minuter (25 i fint sommarväder) retais-galtby 15 minuter 7-10 med gasen i botten. Turister har kanske lust o tid att sitta o vänta och dricka en kopp kaffe i stranden men vi skärgårdsbor vill komma fram!

  8. Robert Selänne skrev

    Här klagar ni på Finferries men inte ett förslag på en passlig tidtabell har publicerats av er. Finferries kan inte komma emot så att det passar alla. Även om Janette Lagerroos här skulle föreslå en tdtabell som vore utmärkt för henne så finns det sen andra som tabellen inte skulle passa för.

  9. Helena Mattsson skrev

    Jag skrev och fråga Finferries hur jag ska gå till väga ifall jag inte har telefonen med mig så hur får jag en beställningstur att komma och plocka upp mig och köra mig över till andra sidan?!? Gäller i mitt fall Nagu-Korpo. Som svar fick jag: Tack för ditt svar. Kanske ÅU kan ta reda på hur vi ”lilla människa” ska komma över när telefonen inte är med? Nu, åter i mitt fall så har jag min telefon sönder och är tacksam att vi inte lever vintertidtabell där jag behöver beställa färjan efter en kvällstur på jobbet! Tidigare fanns det en beställningsknapp/summer som man kunde få färjan över….

  10. Joachim Rosenlöf skrev

    Bra skrivet! Finferries är till för användarna, inte tvärtom.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit