Förflytta dig till innehållet

Patenttvist kan avgöra oljebekämpningens framtid i skärgården

Arkiv / Patricia Torvalds
Förbindelsefartyg
En fördbindelsebåt lämnar en brygga.Arkiv / Patricia Torvalds

Under däcket på m/s Stella finns den oljebekämpningsutrustning som ligger i mitten för patenttvisten. Foto: ÅU-arkiv

Artikeln korrigerad 20.09 klockan 13.03: Innan 2012 var det Arctia Skärgårdsrederi som var med i konkurrensutsättningen för Hitis ruttområde. Skärgårdsrederiet köptes upp av Finferries 2012.

Det är en uppgiven Vesa Savolainen som svarar på frågor kring domstolstvisten med Finferries som kan kosta hans företag miljoner.
För honom känns det hela simpelt. Hans företag har erbjudit tjänster enligt de kriterier som Närings-, trafik och miljöcentralen och Finlands miljöcentral ställde vid konkurrensutsättningen för Hitis ruttområde år 2012.
I och med detta fick Kuljetus-Savolainen trafikera rutten med m/s Stella.
– Jag tycker allting har gått rätt till. Men nu har vi ändå kommit till den här situationen där vi blir stämda för patentintrång, säger Savolainen.
Hitis ruttområde hör till de rutter som ska trafikeras av en förbindelsebåt som vid behov kan fungera som insatsfartyg om en oljekatastrof inträffar. Och det är utrustningen för att bekämpa oljeutsläpp som är kärnfrågan – eller egentligen tekniken som gör att utrustningen kan monteras under bildäck på en förbindelsebåt.

3,6 miljoner i skadestånd

Det är nämligen Finferries som sitter på det patentet, samma företag som förlorade anbudsrundan för Hitis ruttområde mot Kuljetus-Savolainen 2012. Finferries tog över patentansökan av Skärgårdsrederi Ab som Finferries köpte upp 2012 och patentet godkändes av Patent- och registerstyrelsen 2017.
M/s Stella har varit utrustad med systemet sedan 2014 när hon togs i bruk på Hitis ruttområde. Problemet är att Kuljetus-Savolainen aldrig har ingått ett licensavtal med Finferries gällande den nämnda tekniken, vilket resulterade i att en stämningsansökan för patentintrång lämnades in av Finferries 2018, året efter patentet blivit godkänt.
Finferries kräver skadestånd på 3,6 miljoner euro i sin stämning.

Detta har hänt

2009 En arbetsgrupp för sjöindustrin gör linjedragningen att fyra nya förbindelsebåtar med utrustning för oljebekämpning ska införskaffas. Förslaget understöds av dåvarande rederiaffärsverket Finstaship och Finlands miljöcentral.
2010 NTM-centralen blir ansvarig för upphandlingen av förbindelsetrafiken i skärgården. Samtidigt konkurrensutsätts Hitis ruttområde och Kotka-Pyttis-linjen, där Kuljetus-Savolainen vinner första offertrundan för Hitis ruttområde med m/s Stella. Arctia Skärgårdsrederi (som sedermera tas över av Finferries) blir trea. Arctia Skärgårdsrederi vinner offertrundan för Kotka-Pyttis med m/s Otava (ett nybygge som färdigställs 2014). Samma år skickar Skärgårdsrederi Ab in en ansökan om bruksmodellskydd för systemet som gör att Lamors patenterade utrustning för oljebekämpning kan installeras på en förbindelsebåt (under bildäck).
2011 Arctia Skärgårdsrederi överklagar beslutet att Kuljetus-Savolainen tilldelas Hitis ruttområde och processen blir ogiltigförklarad i Marknadsdomstolen på grund av processfel. Samma år skickar Skärgårdsrederi Ab in en patentansökan för systemet som gör att oljebekämpningsutrustningen kan användas av en förbindelsebåt.
2012 Ny offertrunda för Hitis ruttområde inleds, med Marknadsdomstolens kommentarer beaktade. Kuljetus-Savolainen vinner också den. Finnferries blir tvåa, med en tilltänkt ny förbindelsebåt som aldrig byggs. Finferries köper samma vår alla aktier i Skärgårdsrederi Ab och tar därmed över bruksmodell- och patentansökan.
2013 Kuljetus-Savolainen gör en invändning mot bruksmodellskyddsansökan som Finferries lämnat in.
2014 Bruksmodellskyddet godkänns av PRS, fram till och med år 2020.
2017 Finferries patentansökan gällande nämnda system godkänns av PRS.
2018 Kuljetus-Savolainen motsätter sig patentet i Marknadsdomstolen.
2019 Finferries stämmer Kuljetus-Savolainen på 3,6 miljoner för patentintrång.

”Följde bara anvisningarna”

Vesa Savolainen säger att orsaken till att systemet använts är att han följde anvisningarna från NTM-centralen. Han försökte kringgå de specifika anvisningarna men hade i slutändan inget val.
– I offertförfrågan specificerades mycket noggrannt hur utrustningen för bekämpning av oljeläckage skulle se ut och specifikationerna stämde helt överens med det som nu är Finferries patent.
Jag tog kontakt med både NTM-centralen och Finlands miljöcentral och föreslog alternativa lösningar, men tydliga svar om att den här lösningen var den enda godtagbara, säger han.
I det skedet såg han ingen annan lösning än att utrusta m/s Stella enligt anvisningarna.
– Vi trodde inte att patentansökan skulle gå igenom – dessutom går det inte att ingå ett licensavtal utan att patentet är godkänt. Patenteringen är i det här fallet endast en lek med ord och vi tror att vi kommer att lyckas upphäva det.

Stritt beslutet sedan 2013

Redan 2013 lämnade Kuljetus-Savolainen in ett krav på att upphäva ansökan om bruksmodellskydd för den ifrågavarande tekniken. Som orsak hänvisar Savolainen både till Konkurrenslagen och Lagen om allmänna upphandlingar och koncession.
Båda lagarna har som mål att hindra monopolisering och snedvridning av marknaden.
– Som det är nu är det Finferries och deras patent som gör att konkurrensutsättningen inte fungerar så som lagen säger att den ska.
Han hoppas att konkurrensutsättningen i fortsättningen kan göras så att alla parter blir lika behandlade.
– Om en patenterad teknik är ett av kraven för upphandlingen så anser jag att köparen borde stå för en eventuell licensavgift för att det ska vara likvärdigt för alla. Konkurrensen är inte jämställd om en av budgivarna kan hindra de andra med hjälp av ett patent.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit