Testkörningen av rotorseglet på Viking Grace har nått sitt slut. Rotorsegeltekniken, utvecklad av finländska Norsepower, har tillämpats på Viking Grace i tre år och i april avslutas dess användning. Under…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “Rotorseglet på Grace monteras ner efter tre års testning – Viking fortsätter blicka mot klimatsmarta lösningar”
Kalle Förbom skrev
Kiitos kun tuo ”maisemahaitta” poistetaan… Grace on näyttänyt lähinnä järjettömältä tuon ”Teletapin” kanssa.
Oiskohan tappi ollut osasyyllinen viime syksyn epänormaaliin ”rantautumiseen” Maarianhaminan satamassa, eli jälkiasennetun, alkuperäisen desiginin tuulipinnan muutoksen aiheuttama tapaus. Tappi on korkea ja painava. Pienetkin ulokkeet esim autojen tuulitunnelikokeissa aiheuttavat polttoainekulutuksen lisääntymistä ym. Ehkä tässäkin tuulipintaa tuli juuri ratkaisevasti liikaa ettei keulapotkurin teho enää riittänyt oikaisemaan tilannetta.
Kaikkea vaan tulee mieleen…
Kalle Förbom
Kivis, Nagu
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Kiitos kun tuo ”maisemahaitta” poistetaan… Grace on näyttänyt lähinnä järjettömältä tuon ”Teletapin” kanssa.
Oiskohan tappi ollut osasyyllinen viime syksyn epänormaaliin ”rantautumiseen” Maarianhaminan satamassa, eli jälkiasennetun, alkuperäisen desiginin tuulipinnan muutoksen aiheuttama tapaus. Tappi on korkea ja painava. Pienetkin ulokkeet esim autojen tuulitunnelikokeissa aiheuttavat polttoainekulutuksen lisääntymistä ym. Ehkä tässäkin tuulipintaa tuli juuri ratkaisevasti liikaa ettei keulapotkurin teho enää riittänyt oikaisemaan tilannetta.
Kaikkea vaan tulee mieleen…
Kalle Förbom
Kivis, Nagu