Förflytta dig till innehållet

Seaside Service väntar fördröjd byggboom i Kimitoöns skärgård

Emilia Örnmark
Man utomhus med ett fartyg i bakgrunden
Sören Ekholm är delägare i Seaside Service och den som sköter det praktiska. I bakgrunden syns M/S Käldö. Foto: Emilia Örnmark

Byggkapaciteten är begränsad. Eftersom man måste få tag i arbetskraft och få bygglov skapar det en fördröjning.

Sören Ekholm

På kajen intill Oljeholmen i Dalsbruk ligger den 24 meter långa M/S Käldö, som görs redo för den stundande högsäsongen. En större totalrenovering av de två huvudmaskinerna är på slutrakan då ÅU hälsar på.

På kajen väntar travar av byggmaterial och stora elkabelrullar. Elanslutningar ska göras och beställningsarbeten är listade. Byggprojekt väntar på mer material och närmare tio slamtankar ska tömmas.


För företaget Seaside Service är det skärgården och sjötransporter som är i fokus. Högsäsongen startar efter påsk och pågår till midsommar, men så länge vattnet är öppet kan man betjäna kunderna. Senaste säsongs sista resa gjordes på det här årets sida, i mitten av januari.

Skeppare sedan 2018

Sören Ekholm är Käldös skeppare, och han äger sedan ett och ett halvt år tillbaka företaget tillsammans med Ben Lindström. Skeppare på fartyget var han redan år 2018, året innan Seaside Service grundades.

I företaget är det Ekholm som sköter allt det praktiska, och också sätter sig bakom spakarna bland annat i grävmaskinen då sådana jobb står på agendan. Till sin hjälp har han en däcksman.

Genom Ben Lindströms andra företag har Seaside Service tillgång till en omfattande maskinpark och vid behov även till extra personal. Bland redskapen finns bland annat grävmaskiner i olika storlekar, dumper, hjullastare och traktor.

Arbetsområdet är främst gamla Dragsfjärds kommun, men även längre bort i den åboländska skärgården har man uppdrag. Käldö har en bärförmåga på 60 ton.

Båt för sjötransporter fullastad vid en bryggaSören Ekholm
M/S Käldö på uppdrag. Foto: Sören Ekholm

Hur ser en vanlig arbetsvecka ut?

– En dag för vi kanske ut ett huspaket, och en boj på samma resa. En annan dag tömmer vi slamtankar. Två dagar gräver vi en husgrund och en sista dag handlar det om elanslutningar, svarar Ekholm.

Utöver det här kan det också handla om till exempel brunnsborrningar, lyftarbeten och bryggtransporter.

– Mer och mer handlar det om jordbyggnadsarbete som till exempel husgrunder, säger Ekholm.
Han uppskattar att en femtedel av uppdragen handlar om materialtransport.

Man vid en trave inplastat byggmaterialEmilia Örnmark
Byggmaterial väntar på kajen och säsongen ska precis dra igång. På bilden: Sören Ekholm. Foto: Emilia Örnmark

Elbolag och fritidsbor viktiga

Den största enskilda kunden är elbolaget Caruna – genom dess underleverantörer står Seaside Service till tjänst med kabeldragningar.

Det största kundsegmentet utgör fritidsborna, även om också den fasta bosättningen i skärgården är viktig för företaget. Vissa av kunderna tar kontakt direkt till företaget, men en hel del av dem betjänar man genom byggfirmorna.

Pandemin ger positiva effekter

För Seaside Service ser det bra ut just nu. År 2020 hade man gott om jobb ända till årsskiftet. Coronapandemin har haft en positiv inverkan för företaget.

– Främst syns det i att vi haft fler slamtömningar. Under våren då många kom tidigt till stugorna ville man hellre använda innetoaletten än utedasset, konstaterar Ekholm.

– Lite längre fram kunde vi notera en viss tristess på stugorna, då började folk beställa material till mindre byggprojekt, som till exempel förråd.

Ekholm lade märke till att de äldre generationerna gärna snyggade till på stugan, för att få barnen att trivas bättre där. Ungefär 20 uppdrag handlade om att fixa igång badstränder.

Någon större byggboomseffekt i skärgården har Ekholm inte känt av än, men han är ganska säker på att den kommer att märkas den här säsongen i stället.

– Byggkapaciteten är begränsad. Eftersom man måste få tag i arbetskraft och få bygglov skapar det en fördröjning.

Pussel av arbetsmoment

Inför den bråda säsongen har Ekholm en önskan om att kunderna skulle ta kontakt redan i planeringsskedet av sina projekt. På så vis kunde onödiga transportresor undvikas, planeringen kunde göras med mer eftertanke, vilket också i slutändan vore billigare för kunderna.

För Seaside Service är ett projekten nämligen ett pussel av flera arbetsmoment, bestående av till exempel beställningar, leveranser, transporter, grävarbeten och infiltreringar.

Gärna samkör man transporter för att spara tid och pengar.

Båt för sjötransporter lyfter ett litet hus ombord.
På uppdrag. M/S Käldö trafikerar främst i Dragsfjärds gamla kommunområde. Foto: Sören Ekholm

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit