Vånovägen i Pargas förbereds för ökade trafikmängder

Grusvägen som går tvärs över Stortervolandet i Pargas har den senaste tiden varit knepig att köra längs med.
Orsaken är enkel: NTM-centralen i Egentliga Finland har förberett vägen för ökade trafikmängder.
Det hänger ihop med förnyandet av Lillholmens bro, som dragit ut på tiden i och med att man fortfarande väntar på beslut om den förnyade vägplanen.
– Vi hade som uppdrag att under hösten, efter att den livligaste stugsäsongen avslutats, börja jobba med Vånovägen med tanke på att Tervsundsvägen stängs av medan broarbetet pågår. Men broarbetet har skjutits fram, säger vägmästare Markus Salminen från NTM-centralen.
– Vi har nyligen lagt ett så kallat geonät på Vånovägen för att fördela vikten jämnare och för att undvika spårbildning. Efter det har vi lagt på grövre material, med särskild fokus på de ställen som tenderar att bli fuktiga. Det mjukare lagret har lagts på alldeles i dagarna, berättar Salminen.
Man kommer ännu under slutet av året att hålla ett öga på slitlagret och vid behov fylla på. Dessutom kommer man att kolla diken för att se att avrinningen fungerar optimalt.
Enligt verksamhetsstyrningschef Pekka Puurunen på NTM-centralen har man redan lagt ut brorenoveringen på entreprenadrunda.
– Vi kommer att ta emot anbud under slutet av året, men i och med att vi fortfarande väntar på beslut om vägplanen blir det inga synliga ingrepp på det här årets sida, säger Puurunen.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.