Förbindelsbåtstrafiken i den västra skärgården omorganiseras. NTM-centralen slutar därför trafikera till öar där det inte finns någon fast bosättning, utan endast fritidshus. De rutter som främst berörs är Nagu södra…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
4 kommentarer: “Över tio stugöar blir utan förbindelsebåtstrafik – de fastbosatta prioriteras”
Kari Niemi skrev
De blir no klart före maj 2022 .Tiden har ändrats,skäriborna har sina lägenherna på malmen o Åbo!Skriver sig bara på en ö att få båten dit så d här e helt okei !
ÅU skrev
Tack för frågan. Saken är under utredning och vi återkommer så fort vi får detaljerna/Kim
Jan-Erik Karlsson skrev
Att få förbindelsebåtstrafiken rättvis eller som här i artikel likvärdig,är en omöjlighet,då skärgårdens utveckling o behov förändras hela tiden.De är intressant att man nu vill följa skärgårdslagen,tror de är första gången!?Tyvärr har den nu blivit efter sin tid o den borde revideras,tyvärr finns de inte fast bosatta mera i skärgården,de enstaka som skriver sig är förmögna stadsbor som vill åtnjuta de fördelar med transporter,bryggor o båthus under den tid de bygger,då allt är klart är de ,inte skäribor längre!?De få skäribor som finns kvar lever inte på traditionella näringar längre utan turism i olika former,men nu blir ju även de slut ,om inte fartygen kan eller får ta med dessa icke skrivna människor.Att ha mindre snabbare fartyg dagligen o större fraktfartyg på rutterna med glesare tidtabell,är nog värt att försöka med.Nyare snabbare o miljövänligare trafik vill nog alla ha,så alla beslutsfattare som vill ha en levande skärgård se till att ändra skärgårdslagen efter dagens behov d,v,s för alla.
Mats Bergman skrev
Varför anger artikeln inte vilka öar som förlorar / får behålla sin trafik? Nu blir allt väldigt vagt. Och vad menas med `fast bosättning´? Gäller det mantalsskrivna personer?
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
De blir no klart före maj 2022 .Tiden har ändrats,skäriborna har sina lägenherna på malmen o Åbo!Skriver sig bara på en ö att få båten dit så d här e helt okei !
Tack för frågan. Saken är under utredning och vi återkommer så fort vi får detaljerna/Kim
Att få förbindelsebåtstrafiken rättvis eller som här i artikel likvärdig,är en omöjlighet,då skärgårdens utveckling o behov förändras hela tiden.De är intressant att man nu vill följa skärgårdslagen,tror de är första gången!?Tyvärr har den nu blivit efter sin tid o den borde revideras,tyvärr finns de inte fast bosatta mera i skärgården,de enstaka som skriver sig är förmögna stadsbor som vill åtnjuta de fördelar med transporter,bryggor o båthus under den tid de bygger,då allt är klart är de ,inte skäribor längre!?De få skäribor som finns kvar lever inte på traditionella näringar längre utan turism i olika former,men nu blir ju även de slut ,om inte fartygen kan eller får ta med dessa icke skrivna människor.Att ha mindre snabbare fartyg dagligen o större fraktfartyg på rutterna med glesare tidtabell,är nog värt att försöka med.Nyare snabbare o miljövänligare trafik vill nog alla ha,så alla beslutsfattare som vill ha en levande skärgård se till att ändra skärgårdslagen efter dagens behov d,v,s för alla.
Varför anger artikeln inte vilka öar som förlorar / får behålla sin trafik? Nu blir allt väldigt vagt. Och vad menas med `fast bosättning´? Gäller det mantalsskrivna personer?