Kommunikationsministeriet förbereder en lagändring som gör det möjligt att i framtiden i allt högre grad styra vajerfärjorna i landsvägsfärjetrafiken med hjälp av en virtuell vajer i stället för den fysiska…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “Vajrar på färjor kan bli virtuella – styrvajern har förlorat sin betydelse”
Bo Gyllenberg skrev
Skillnaden mellan vajrar ock virtiella vajrar är att behörighetskraven på besättningen är lägre på färjorna med vajrar. Det finns i dag inga hinder för att köra färjorna utan vajer bara de är utrustade och bemannade så att de kan sköta överfarten sjösäkert. Att påstå att en virtuell vajer ersätter en fysisk är dessvärre inte sjösäkert.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Skillnaden mellan vajrar ock virtiella vajrar är att behörighetskraven på besättningen är lägre på färjorna med vajrar. Det finns i dag inga hinder för att köra färjorna utan vajer bara de är utrustade och bemannade så att de kan sköta överfarten sjösäkert. Att påstå att en virtuell vajer ersätter en fysisk är dessvärre inte sjösäkert.