Förflytta dig till innehållet

Elbolag väntar otåligt på slutligt besked om vinterns elstöd – så här lär stödet funka för de som bytt bolag

Arkiv/Jan-Ole Edberg
Elledning, elnät, elstolpar, el, ström
Lagförslaget om kompensation för elutgifterna i november–februari är på väg mot beslut i riksdagen.

Lagen om det temporära elstödet till konsumenterna för november–februari utarbetas just nu.

På tisdagseftermiddagen diskuterade riksdagens ekonomiutskott lagförslaget och därefter höll riksdagens plenum en remissdebatt om det. Snart ska riksdagen fatta det slutliga beslutet om stödet.

Stödbeloppet ska – enkelt uttryckt – utgå från kundens elkonsumtion i november–december samt från elpriset i november–januari.

Grundtanken är att kundens elbolag på våren ska betala ut stödet genom avdrag på kommande elräkningar.

Elbolagen sköter sin egen del för november–december

Men hur går det för de konsumenter som bytt elbolag mitt i den här perioden, och där det nuvarande elbolaget inte har uppgifter om kundens tidigare elutgifter?

Raseborgs Energis vd Frank Hoverfelt säger att man fortfarande väntar på preciseringar och på det slutliga beslutet. Men så här tolkar han lagförslaget.

– Har man bytt elleverantör under november–december så är det respektive bolag som krediterar stödet. Har du till exempel bytt elbolag den 1 december får du alltså en kreditering från två leverantörer för den perioden. Det bolag där man inte längre är kund kan ju inte göra ett avdrag på en faktura, utan bolaget gör istället en utbetalning.

Funkar på annat sätt för januari–februari

För perioden januari–februari ska stödet enligt lagförslaget betalas ut av det bolag där man är kund den 31 januari, säger Hoverfelt.

– Jag måste erkänna att också vi skrapar oss lite i huvudet ännu. Lagen är ju inte slutlig ännu, och branschen jobbar febrilt med den här frågan ännu. Alla detaljer är inte helt solklara, men grundsakerna borde vara ungefär så som jag förklarade.

Tidigare kunder som lämnat Raseborgs Energi i början av stödperioden kommer, som det ser ut, att kontaktas personligen så att bolaget får ett kontonummer för utbetalningen.

– Det blir manuellt arbete. Inte ser jag några andra vägar runt det, säger Frank Hoverfelt.

Databas finns

Han konstaterar att stödet för november–december borde vara förhållandevis okomplicerat även om kunden bytt elleverantör. Eftersom stödet sköts av respektive bolag behövs enligt Hoverfelt ingen överföring av information mellan bolagen.

För januari–februari-delen av stödet är det mer komplicerat eftersom stödet då bygger på elförbrukningen i november–december men också på kundens elpris i januari.

Om kunden till exempel bytt bolag den 1 januari måste det nya bolaget, som ska sköta stödet för januari–februari, också känna till kundens förbrukning i slutet av förra året.

– Det finns en databas som Fingrid administrerar där all förbrukningsdata i landet samlas. Om jag förstått det rätt så ska vi få förbrukningsuppgifterna den vägen.

Hoverfelt konstaterar att det handlar om stora kundvolymer och att Raseborgs Energi förstås är väldigt beroende av sin IT-leverantör för att snabbt få allt att fungera så automatiskt som möjligt.

Åbo Energi hoppas på rappt beslut

Vid Åbo Energi väntar försäljningschefen Harri Salo otåligt på slutliga besked.

– I lagen finns saker som ska preciseras. Vi väntar på direktiv om hur vi ska göra med de kunder som bytt elleverantör, säger han.

Salo hoppas att riksdagen fattar sitt beslut så snabbt som möjligt.

– Vi kan inte uppdatera våra system innan det kommit ett tydligt beslut om hur stödet förverkligas. Om beslutet dröjer samtidigt som tidtabellen för stödet bibehålls så blir det väldigt utmanande för elbolagen. Våra faktureringssystem är inte gjorda för det här. Det måste göras rätt stora, tidskrävande ändringar i dem.

Harri Salo säger att elbolagens önskemål, i deras utlåtanden om lagförslaget om stödet, var rapphet och tydlighet.

– Vårt viljeläge är ju att förverkliga stödet men det måste finnas ett klart tidsmellanrum mellan beslutet och förverkligandet.

Stöddjungel

  • Stödet för elutgifterna i november–februari kallas i lagförslaget för ”retroaktiv elpriskompensation”.
  • Stödet förslås vara 50 procent på de förbrukningsutgifter som överstiger 90 euro per månad, men max 700 euro per månad.
  • Tidigare har staten redan beslutat om ett tillfälligt elstöd för tiden januari–april 2023, samt om ett tillfälligt skatteavdrag för elutgifter för samma tid.
  • Det tillfälliga stödet för januari–april samt skatteavdraget för samma månader utesluter varandra. Man kan bara få ett av dem.
  • Däremot ska man kunna få den retroaktiva elpriskompensationen som nu utarbetas även om man fått andra elstöd. I paketet ingår också en förlängning av betalningstiderna för elräkningar.

LÄS OCKSÅ

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit