Förflytta dig till innehållet

Full fart på mikrobryggeriet Radbrew under sommaren – strykande åtgång på öl

– I början sålde vi 90 procent av våra öl på fat och bara 10 procent på flaska. Idag är det tvärtom, berättar Patrik Niskanen. Foto: Andrea Wiklund


Det post-apocalyptiska mikrobryggeriet Radbrew föddes ur en hobby för fyra år sedan.
– Jag studerade kemiteknik vid Åbo Akademi och läste mycket om ölbryggning på egen hand. Det hela började i en studentförening vid Åbo Universitet där vi gjorde vår egen öl. Idén växte sedan till ett företag, berättar Patrik Niskanen, en av företagarna.
Tillsammans med Matti Laakso grundade han Radbrew sommaren 2014.
Radbrew startades med bara cirka tio procent av kostnaderna ett storbryggeri skulle ha använt sig av.
Niskanen och Laakso köpte in begagnad utrustning och byggde så mycket som möjligt själv. Idag har bryggeriet också en bar på Nylandsgatan.
För att sprida ordet om sin öl har de inte använt sig av någon traditionell marknadsföring.
– Totalt har vi spenderat 5 euro på betald marknadsföring. Vi förlitar oss på djungeltrumman och samarbeten med olika studentorganisationer för att få synlighet.

”Post-apocalyptic” bryggeri. Det överhängande temat är en värld efter världens slut. Ölsorterna har fantasifulla namn och etiketter. – Svart humor är också med, säger Niskanen. Foto: Andrea Wiklund

Ny alkohollag

Alkohollagen som trädde ikraft vid årsskiftet ledde till förändringar i bryggeriets utbud.
– Vi slog ihop flera av våra ölsorter som liknade varandra då den tillåtna alkoholhalten steg. Vi hade en väldigt kort tid på oss att anpassa verksamheten från att lagen godkändes tills att den trädde ikraft. Det var en stressig tid, och vi börjar först nu komma ikapp förändringarna det medförde.
Lagförändringen gav bland annat bryggerier en möjlighet att sälja öl på plats, men det gör Radbrew ännu inte.
– Det kräver ett speciellt tillstånd och ett eget utrymme. Men det är något vi vill börja med, kanske i slutet av året, säger Niskanen.

Tomt i förråden

Den hittills soliga och varma sommaren syns också i bryggeriets lager.
– Vi har tvingats utebli från flera festivaler som vi tidigare varit närvarande vid eftersom vi inte har tillräckligt med öl. Egentligen är det ett positivt problem, men det skulle vara roligt att kunna producera enligt efterfrågan.
Totalt har bryggeriet ungefär 50 registrerade ölsorter. Enligt Niskanen är de flesta av dessa beställningsöl, som specialbryggts för exempelvis ett evenemang eller en butikskedja.
– Vi har vanligtvis cirka tio ölsorter i förrådet, nu under sommaren har det gått ner till kanske sex olika.
Enligt Niskanen inser allt flera butiker att de kan få beställningsöl med egen etikett till ungefär samma pris som annan öl. Hittills är det ändå den ordinarie ölen som bryggeriet säljer mest av.

Konkurrensen bland mikrobryggerier är större idag, men vi har också flera stamkunder, berättar Niskanen. Foto: Andrea Wiklund

Expansioner på kommande

Radbrews öl säljs mest i Åbo, i butiker, barer och restauranger.
– Populariteten bland restauranger har ökat, ölen har kommit in i ”fine-dining”. När vi började var det nästan otänkbart, berättar Niskanen.
Bryggeriet säljer också till andra orter i Finland, bland annat till Tammerfors och Helsingfors. Samarbeten utomlands finns också i framtidsplanerna.
– Mikrobryggerier i Stockholm tar ofta kontakt med oss. Produktutbyte är något vi gärna vill göra, bara vi skulle ha tillräckligt med produkter att erbjuda.
Bryggeriets produktion är inte riktigt på den nivå Niskanen hoppades den skulle vara efter fyra år av verksamhet.
– Det var meningen att det skulle ske en expandering förra hösten, då det var tänkt att vi skulle komma igång med produktionen av läsk och cider.
Nu söker de som bäst efter nya investerare, och hoppas inom snart framtid öka sin produktion tiofaldigt.
I Finland finns det gott om mikrobryggerier, hur ser framtiden ut på den kanten?
– Det kommer grundas några till, sedan nås taket för vad efterfrågan kan bära. Vissa bryggerier kommer antagligen också att sluta. Bryggerier som håller kvaliteten uppe och gör sin egen sak är de som klarar sig.
För att lyckas som mikrobryggeri måste man alltså sticka ut ur mängden.
– Om vi bara hette ”S:t Karins bryggeri” skulle vi enbart ha klarat oss en viss tid. Vi valde ett mera internationellt namn från första början, och man märker nu att allt flera mikrobryggerier byter namn.
 

Mikrobryggerier i Finland

  • Som ett mikrobryggeri räknas bryggerier som producerar högst 15 miljoner liter öl under ett kalenderår.
  • Förutom öl producerar många mikrobryggerier även läsk, cider och long drink.
  • Det är vanligt att mikrobryggerier även har en egen bar där de serverar sina drycker.
  • Det finns 65 mikrobryggerier registrerade med Suomen Pienpanimoliitto.
  • Enligt Yle fanns det totalt över 80 stycken mikrobryggerier i Finland år 2017.
  • Kända mikrobryggerier är bland annat Stallhagen på Åland, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas och Malmgård Bryggeri.
  • Källa: Suomen Pienpanimoliitto, Yle.

Dela artikeln

En kommentar: “Full fart på mikrobryggeriet Radbrew under sommaren – strykande åtgång på öl

  1. Namnlös skrev

    Forstätt med er fantasi gällande postapokalyptiska öl. Varför inte ha korkarna som intern valuta i någon form när ni öppnar er egen bar. För er som inte vet så används korkar som valuta i spelserien Fallout. Hellre en god lite dyrare öl än några pissöl.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit