Förflytta dig till innehållet

Nu tar det längre att få förkörsrätt till färjorna beviljat – NTM-centralen berättar varför

Arkiv/Monica Forssell
färja med bilar på
Nu går det långsamt att få beviljat förkörsrätt, speciellt för de som ansöker om det för första gången. På bilden Sterna som flyttar från färjeläget Pargas–Nagu och börjar gå mellan Gustavs och Iniö nästa år.

NTM-centralens behandling av tillstånd för förkörsrätt löper trögare nu.

NTM-centralen i Egentliga Finland beviljar tillstånd för förkörsrätt till vissa landsvägsfärjor i skärgården. Tillstånden gäller för fyra år åt gången.

Men nu går det alltså långsammare på grund av en plötslig brist på personalresurser, skriver centralen i ett pressmeddelande.

Behandlingen av nya tillstånd tar för närvarande flera månader.

Om ärendet gäller ansökningar om förnyande av föråldrade tillstånd har NTM-centralen undantagsvis beslutat att förlänga det gamla tillståndet tills den nya tillståndsansökningen hinner behandlas.

Viktigt att komma ihåg är att NTM-centralens brev ska finnas med i bilen eftersom förkörsrättsskyltarna inte förnyas förrän ett nytt tillstånd har beviljats.

De som ansökt om tillstånd informeras om situationen per brev.

NTM-centralen beklagar situationen.

Många öar

Tillstånd för förkörsrätt beviljas till de landsvägsfärjor som går till Nagu, Korpo, Norrskata, Houtskär och Iniö i Pargas stad, till Hitis i Kimitoöns kommun, till Vartsala i Gustavs kommun, till Karlö och till Skåldö i Raseborgs stad samt till förbindelsebåten som trafikerar sommartid mellan Houtskär och Iniö.

Förkörsrätt till andra förbindelsebåtar beviljas inte.

Förkörsrätten gör resor i vardagen smidigare för skärgårdsbor och företag. Därför har NTM-centralen velat förlänga giltighetstiden för de gamla förkörsrätterna under tillståndsbehandlingen.

Den olägenhet som handläggningstiden orsakar riktas främst till nya tillståndssökande.

Största delen av ansökningarna om förkörsrätt gäller dock förnyande av det gamla tillståndet.

en bilkö till en färjaArkiv/Anja Kuusisto
Elektra jobbar på och betar av bilköerna, här i Lillmälö.

Många förbättringar har gjorts och görs

Färjetrafiken ska fungera så att den gör livet bättre för användarna.

Landsvägsfärjetrafiken utvecklas hela tiden. Vid många platser har kötiderna minskat betydligt genom förbättringsåtgärder som vidtagits under de senaste åren.

Vid färjeläget Pargas–Nagu betar Elektra av köerna och väntetiden till färjan har minskat väsentligt.

Situationen förbättras ytterligare under 2022 när den andra stora hybridfärjan Altera tas i trafik vid färjeläget.

Till Skåldö färjeläge får man en ny 150-tonsfärja i stället för den nuvarande 90-tonsfärjan sommaren 2022.

År 2023 förbättras situationen vid färjfästena Nagu–Korpo och Gustavs–Iniö. Mellan Nagu och Korpo får man en ny större hybridfärja och Sterna flyttar från färjeläget Pargas–Nagu och börjar gå mellan Gustavs och Iniö.

Aura, som trafikerat färjeläget Gustavs–Iniö, kommer att ersätta nuvarande färjan Mergus vid färjeläget Korpo-Norrskata. Det förbättrar samtidigt också rutten Korpo–Houtskärs kapacitet.

Till Karlö byggs en fast förbindelse som ersätter den nuvarande färjetrafiken. Som det ser ut nu kommer den fasta förbindelsen att bli klar 2025, om tillståndet vinner laga kraft i behandlingen i förvaltningsdomstolen.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit