Pandemin drog ur proppen – Nu har båtmässan i Nådendal gjort comeback
– Jag hoppas att folk ska känna sommarfeeling och flockas här efter man suttit mellan fyra väggar under coronatiden. Den här mässan brukar vara jättebra, med mycket folk och oftast fint väder.
Det säger Antero Sundberg någon timme efter att båtmässan i Nådendal öppnat vid middagstid på fredagen.
Han har varit här förr. Nu är han för första gången här som vd för nya österbottniska båttillverkaren Quarken Boats. Bolaget grundades i slutet av 2020 och levererade sin första 27-fotsbåt så sent som i november i fjol.
Pandemin har satt stopp för mässor i två år, så det är första gången en Quarkenbåt överhuvudtaget visas upp på en mässa i Finland.
Bolaget har nu hunnit tillverka ett 20-tal båtar. När året är slut ska man ha tillverkat cirka 100. Orderboken är full.
– Köpare finns. Problemet är att vi inte hinner få fram båtar i tillräcklig takt, säger Antero Sundberg.
Leveranserna av komponenter och råvaror strular fortfarande. Ibland kan det rentav handla om någon väldigt vanlig råvara som tillfälligt är svår att få tag på.
Sundberg tror ändå att Quarken är i en lättare sits än en del konkurrenter eftersom många av bolagets underleverantörer finns i Finland. Bänkar, madrasser, plastskivor och alla trädelar tillverkas här, ger han som exempel.
Återförsäljare i Kimito
Quarkens båt finns i tre modeller: en öppen, en takförsedd så kallad T-top samt en pinfärsk kabinmodell som lanserades i onsdags. De två första modellerna tillverkas på kontrakt i Valkeakoski medan kabinmodellen byggs i egen fabrik i Karleby.
Sundberg hoppas att mässbesökarna ska få upp ögonen för T-top-modellen, som är den man har med sig i Nådendal.
– T-top-båtar är pop ute i världen. I Finland ligger vi kanske lite efter där, funderar han.
Kimitoöns Båtcenter, med butiker i Kimito och Ekenäs, är Quarken Boats återförsäljare i södra Finland. Försäljaren Ismo Ahola tror att intresset kommer att vara stort även för Quarkens nya kabinmodell.
– Den första kabinbåten får vi kring midsommar. I sommar hinner vi knappast få in så många, men nästa år får vi nog fler, säger han.
Quarken Boats Antero Sundberg säger att 85–90 procent av bolagets båtar går på export, i huvudsak till övriga Norden, Europa och USA.
Lång kö
Vid österbottniska båtförsäljaren Hydrolink Boat Centers avdelning hörs liknande tongångar. Vd Mats Carlson hoppas på bra väder.
– Och på taggade besökare! Det är trevligt att vara i Nådendal.
Carlson och hans kolleger visar upp flera båtmärken. En av mässans flashigaste båtar är en blå, brittisk Princess med utgångspriset 800 000 euro. Vid bryggan finns också tre båtar från Vasabaserade succébolaget Axopar.
Dessutom visar man upp egna båten Force 8, tillverkad i Replot av Hydrolinks systerbolag Greenbay Marine.
– Normalt har vi tillverkat 10–11-metersbåtar för proffsbruk. Åttametersbåten som vi visar upp här är visserligen också gjord för räddningsuppdrag, men det kommer även att finnas en hyttversion mer för fritidsbruk, säger Carlson.
Han säger att båtpriserna gått upp med 10–20 procent på ett par år, och det gäller även begagnade båtar. Pandemin ökade efterfrågan samtidigt som produktionen minskade.
Sedan kom attacken mot Ukraina, och nu är bristen på råmaterial och komponenter rentav större än under pandemin.
Carlson ger ett exempel på leveranstiderna. Via ett systerbolag importerar Hydrolink de brittiska Princessbåtarna. Lägger man nu in en beställning till britterna får man vänta på båten till 2025.
– Som tur är hade vi redan beställt några båtar därifrån. Samma problem gäller motorer. Till all lycka är vi en så stor och etablerad aktör att vi på förhand beställt motorer från Mercury och Volvo Penta, säger Carlson.
Men det finns nog båtar att köpa redan nu, påpekar han. Hydrolink har åtminstone har några Axoparbåtar tillgängliga för den som vill slå till.
Kollar in nyheter
Marko Ekman och Jan Engblom från Åbo och Nagu går runt på kajen i Nådendal och spanar in båtar. De är inte ute efter någon speciell båt, utan är helt enkelt på mässan av nyfikenhet och båtintresse.
– Det gäller att hålla sig à jour och kolla in hur båtarna ser ut i vattnet också, och inte bara på land, säger Ekman.
Ekman och Engblom är båtägare. Jag frågar om stigande bränslepriser påverkat deras båtkörande.
– Kanske man funderar lite på kostnaden, men den totala mängden blir ändå inte så stor, så priset har inte så väldigt betydelse, funderar Engblom.
Dessutom har båda kvar bränsle i tanken från i fjol.
– Kanske jag borde sälja det bränslet. Det kostade ju 50 cent mindre än literpriset nu, skrattar Ekman.
Båtägarna Pekka och Matti, som kikar på båtar för fritidsfiske vid mässan, har en bestämd åsikt om bränslepriset.
– Det påverkar inte vårt båtliv det minsta, slår de fast.
Mässan ordnas till och med söndag i hamnen i gamla stan. Arrangör är bolaget Active Expo.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.